Пленарне засідання міжнародної конференції «Професійна підтримка в умовах постконфлікту: європейський досвід для українських фахівців» у межах проєкту EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme (23.05.2025)
23 травня 2025 року в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова відбулося пленарне засідання Міжнародної науково-практичної конференції «Професійна підтримка в умовах постконфлікту: європейський досвід для українських фахівців» у межах проєкту EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme.
Організаторами події виступили:
◾️Український державний університет імені Михайла Драгоманова,
зокрема:
– Педагогічний факультет
– Факультет спеціальної та інклюзивної освіти
◾️Vytautas Magnus University (Литва)
◾️Громадська організація «Українська асоціація педагогів і психологів початкової, дошкільної і позашкільної освіти»
◽️Захід проходив у змішаному форматі (з одночасною трансляцією в Zoom та Facebook) та об’єднав представників понад 10 країн Європи, серед яких – Литва, Польща, Німеччина, Австрія, Португалія, Чехія, а також науковців з різних регіонів України.
Із вітальними словами до учасників звернулися:
◽️Ростислав Драпушко, проректор з адміністративно-господарської роботи, відкрив роботу пленарного засідання міжнародної наукової конференції та привітав наших друзів і партнерів, з-поміж яких понад 15 провідних закладів вищої освіти з України, Польщі, Німеччини, Австрії, Португалії, Чехії та інших країн Європи.
◽️Григорій Торбін, проректор з наукової роботи УДУ імені Михайла Драгоманова, передав слова вітання та підтримки шановним учасникам наукового зібрання від ректора академіка Віктора Андрущенка. Привітав поважне наукове товариство із Тижнем науки, що відзначається у ці дні в закладах вищої освіти України. Підкреслив надзвичайну важливість тематики міждержавного україно-литовського проєкту, пов’язаної з імплементацією нових стратегій для постконфліктного відновлення освітньої сфери. Зазначив, що освіта і наука сьогодні є стратегічно важливими для обороноздатності, гуманітарного розвитку та стійкості держави. Особливу роль у цьому відіграють гуманітарні науки, педагогіка, психологія, соціальна робота. Досвід цього проєкту буде надзвичайно корисним для застосування в школах, коледжах, університетах та інших освітніх і соціальних інституціях.
◽️Участь у пленарному засіданні міжнародної конференції також взяв проректор з міжнародних зв’язків УДУ імені Михайла Драгоманова, професор Володимир Лавриненко, який підтримав міжнародну ініціативу своєю присутністю, засвідчивши важливість проєкту для університету та його глобального академічного партнерства.
◽️Модераторами міжнародної зустрічі виступили декани факультетів-виконавців проєкту EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme – Тарас Олефіренко, декан Педагогічного факультету, та Ірина Маркусь, декан Факультету спеціальної та інклюзивної освіти.
◽️Вільма Леонавічене – керівниця Центру литовських студій та міжнародних програм Університету Вітаутаса Магнуса, Академія освіти (Литва) – звернулася до присутніх із теплими словами підтримки від імені литовської академічної спільноти. Вона подякувала за високий професійний рівень організації заходу, за наполегливість і цілеспрямованість у створенні доступного й чутливого освітнього середовища для дітей і молоді, які постраждали від війни, та висловила щиру віру в мирне і сильне майбутнє України.
◽️Ірина Маркусь, декан Факультету спеціальної та інклюзивної освіти, представила поважній аудиторії звіт про проміжні результати реалізації міжнародного проєкту EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme та внесок Факультету спеціальної та інклюзивної освіти у реалізацію соціальної місії Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.
◽️Тарас Олефіренко, декан Педагогічного факультету, поділився досвідом участі в проєкті команди Педагогічного факультету. Свою доповідь про результати впровадження проєкту «EU4YOUTH – Програма постконфліктної освіти та травма-інформованої педагогіки» Тарас Олексійович підкріпив слайдами презентації. У виступі було висвітлено: ключові етапи партнерства з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) та підтримки з боку Європейського Союзу; розробку та впровадження шести інноваційних освітніх курсів і тренінгових програм, спрямованих на підтримку дітей і молоді, які зазнали травматичного досвіду; залучення понад 400 учасників: студентів, викладачів, учителів, психологів та керівників освітніх закладів; міжнародну наукову репрезентацію результатів проєкту у Великій Британії, США, Польщі, Німеччині, Нідерландах і Італії; стратегічне значення проєкту для створення цілісної моделі травма-інформованої педагогіки в українській системі освіти. Доповідач підкреслив, що серцевиною цієї моделі є не лише фаховість, а й гуманність, увага до гідності дитини та її емоційного благополуччя.
Подальше модерування заходу здійснювали Олена Матвієнко, завідувач кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, заступник декана Педагогічного факультету з наукової роботи та міжнародних зв’язків, та Ірина Сасіна, доцент кафедри технологій освіти та реабілітації осіб з порушеннями зору, заступник декана факультету спеціальної та інклюзивної освіти з наукової роботи та міжнародних відносин.
У доповідях учасників конференції було порушено широкий спектр тем, спрямованих на осмислення ролі освіти, науки та психосоціальної підтримки в умовах війни та післявоєнного відновлення.
◽️Алекс Гершанов, міжнародний експерт по роботі з травмою та втратою, консультат програм Ради Європи, директор освітніх програм International Center for Coping and Continuity (Ізраїль) – поділився досвідом роботи з посттравматичними станами у школярів, педагогів і сімей на основі системного підходу до психосоціальної допомоги у виступі «Навички самозбереження освітян і надання першої емоційної підтримки під час викладання в умовах довготривалого стресу».
◽️Катерина Калініченко, клінічний психолог Evangelischer Kirchenkreis Minden (Німеччина), випускниця УДУ імені Михайла Драгоманова – представила досвід роботи з дітьми-біженцями, що перебувають у стані втрати або тривалого стресу у доповіді «Міжнародні підходи до реабілітації та адаптації дітей та молоді з досвідом травматичних подій (на прикладі Німеччини)».
◽️Катерина Островська, доктор психологічних наук, професорка, завідувачка Лабораторії нових технологій та інновацій у спеціальній та інклюзивній освіті кафедри спеціальної освіти факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, керівниця Центру психологічного консультування, психокорекції та логопедії «Terra Kolping» Família Kolpingham em Lisboa – Associação (Україна-Португалія) – доповіла про «Дименсійний підхід у супроводі осіб з функціональними обмеженнями здоров’я».
◽️Вікторія Предко, доктор філософії в галузі психології, старший науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти, Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України; Зальцбурзький університет (Paris-Lodron University of Salzburg) (Австрія) – повідомила про «Основні психологічні механізми оптимізації освітнього процесу в умовах війни: від теорії до практики».
◽️Єгор Кучеренко, кандидат психологічних наук, доцент, завідувач кафедри психології Київського медичного університету, голова правління Українського інституту психосинтезу (Україна) – ознайомив із темою «Посттравматичний розвиток як лімінальний процес в практиці психоедукації».
◽️Юлія Горбанюк, др. хаб. професор, Кафедра психології емоції та мотивації, Інститут психології, Факультет гуманітарних наук Люблінського католицького університету Іоана Павла ІІ (Польща) – поділалась своїм досвідом та розповіла про «Модель психологічної підтримки адаптації дітей-біженців від війни в освітньому просторі».
◽️Олена Бескорса, доктор педагогічних наук, старший викладач Інституту педагогічних досліджень та підготовки вчителів, Ґрацький університет (Австрія) – представила увазі освітньо-наукової спільноти доповідь «Реалізація міжкультурної освіти в умовах глобальної кризи: досвід Австрії».
◽️Аліна Іваненко, кандидат психологічних наук, доцент кафедри спеціальної освіти та інклюзії ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет» (Україна) – виступила із доповіддю «Значення міжнародної співпраці в освітньому та науковому середовищі україни: результати та перспективи реалізації проєкту з підтримки дітей з аутизмом».
Доповідачі у своїх виступах порушували актуальні теми: від формування професійної ідентичності майбутніх педагогів, розвитку психоемоційної стійкості та впровадження травма-інформованого підходу в освіті до моделей психосоціальної підтримки, практик міжкультурної взаємодії, інклюзії та соціальної адаптації в умовах суспільних викликів і післякризового відновлення.
Пленарне засідання стало ефективною платформою для обміну науковими результатами, презентації інноваційних підходів до підготовки педагогів та спільного напрацювання практик, які відповідають на виклики сучасної освіти в умовах війни та постконфліктного відновлення.
📹 Дивіться ключові моменти та надихайтесь міжнародною єдністю!