Упровадження оновлених матеріалів курсу «Благополуччя дітей та педагогів: дієві інструменти та практики психосоціальної підтримки»
З листопада 2024 року по січень 2025 року в межах міжнародного освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme» відбувалося впровадження оновлених матеріалів навчального курсу «Благополуччя дітей та педагогів: дієві інструменти та практики психосоціальної підтримки».
Ця ініціатива реалізується в рамках співпраці між Українським державним університетом імені Михайла Драгоманова та Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) за підтримки Європейського Союзу. Програма зосереджується на розробці сучасних методик роботи з дітьми, які пережили травматичні події, а також на підготовці педагогів до ефективної психосоціальної підтримки учнів у післявоєнний період.
Вдосконалення навчального курсу було зумовлене необхідністю адаптації педагогічних практик до нових викликів, пов’язаних із забезпеченням психологічного благополуччя учнів та викладачів.
Основні оновлення включають:
✔️ Сучасні методики підтримки дітей – доповнено програми інтерактивними вправами, що допомагають зменшити рівень стресу та сприяють емоційному відновленню учнів.
✔️ Поглиблені підходи до психосоціальної підтримки педагогів – розширено розділи про стресостійкість, профілактику професійного вигорання та методи взаємопідтримки в освітянському середовищі.
✔️ Практичні інструменти для роботи з травматичним досвідом дітей – оновлені модулі містять техніки ненасильницької комунікації, саморегуляції та створення безпечного освітнього простору.
✔️ Європейський досвід та кращі практики – адаптовано міжнародні методики, що успішно застосовуються у країнах ЄС для роботи з дітьми, які пережили кризові ситуації.
Процес оновлення та впровадження курсу здійснюється під керівництвом докторки педагогічних наук, професорки, завідувачки кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки УДУ імені Михайла Драгоманова – Олени Валеріївни Матвієнко. Як досвідчена науковиця та викладачка, вона безпосередньо координує реалізацію навчального курсу, поєднуючи наукові розробки з практичними потребами освітян.
Оновлений курс «Благополуччя дітей та педагогів: дієві інструменти та практики психосоціальної підтримки» допомагає педагогам оволодіти сучасними методами роботи з дітьми в умовах післявоєнного відновлення освіти. Він сприяє створенню безпечного, емоційно підтримувального середовища у школах та забезпечує необхідні навички для допомоги дітям у подоланні наслідків стресу та травматичного досвіду.
Реалізація цього курсу є важливим кроком у підготовці українських педагогів до роботи в умовах сучасних викликів, роблячи українську освіту більш стійкою, інклюзивною та ефективною.
IMPLEMENTATION OF UPDATED COURSE MATERIALS “WELL-BEING OF CHILDREN AND TEACHERS: EFFECTIVE TOOLS AND PRACTICES OF PSYCHOSOCIAL SUPPORT”
From November 2024 to January 2025, the international educational project “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Program” implemented updated materials for the training course “Well-being of Children and Teachers: Effective Tools and Practices of Psychosocial Support”.
This initiative is being implemented within the framework of cooperation between the Drahomanov Ukrainian State University and Vytautas Magnus University (Lithuania) with the support of the European Union. The program focuses on the development of modern methods of working with children who have experienced traumatic events, as well as on training teachers to provide effective psychosocial support to students in the post-war period.
The improvement of the course was driven by the need to adapt pedagogical practices to new challenges related to ensuring the psychological well-being of students and teachers.
The main updates include:
✔️ Modern methods of supporting children – the programs have been supplemented with interactive exercises that help reduce stress and promote emotional recovery of students.
✔️ In-depth approaches to psychosocial support for teachers – expanded sections on stress resistance, prevention of professional burnout and methods of mutual support in the educational environment.
✔️ Practical tools for working with children's traumatic experiences – updated modules include techniques for non-violent communication, self-regulation and creating a safe educational space.
✔️ European experience and best practices – international methods successfully used in EU countries to work with children who have experienced crisis situations have been adapted.
The process of updating and implementing the course is led by Olena Matvienko, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Primary Education and Innovative Pedagogy at the Drahomanov Ukrainian State University. As an experienced researcher and teacher, she directly coordinates the implementation of the course, combining scientific developments with the practical needs of educators.
The updated course “Well-being of Children and Teachers: Effective Tools and Practices of Psychosocial Support” helps teachers master modern methods of working with children in the context of post-war education recovery. It promotes a safe, emotionally supportive environment in schools and provides the necessary skills to help children overcome the effects of stress and traumatic experiences.
The implementation of this course is an important step in preparing Ukrainian educators to work in the face of current challenges, making Ukrainian education more sustainable, inclusive and effective.