«Боронити свою країну можна не лише зброєю, а й словом!»
«Боронити свою країну можна не лише зброєю, а й словом!»
Такою була тема міжкафедрального семінару, проведеного 1 березня 2023 року за участі викладачів спеціальності «Початкова освіта», «Дошкільна освіта», «Практична психологія», викладачів української та англійської мов. Серед запрошених гостей нашого факультету був координатор ГО «Спільна мова – Центр створення та розвитку українськомовного середовища» пан Андрій Ковальов із своїми колегами.
Співпраця з ГО «Спільна мова» започаткована минулого року. Громадською організацією реалізовуються такі проєкти: 1) вивчення мовного середовища (білінгвізм, диглосія), у якому формуються діти в Києві та інших в минулому зрусифікованих містах України; 2) вимірювання мовленнєвого розвитку дітей (словниковий запас, мова спонтанного мовлення); 3) вивчення мови соціалізації, мовної стійкості дітей в колективах з домінантною українською/російською мовою неформального спілкування; 4) розроблення змін до програм викладання української мови та літератури (мовні ігри, розвиток активного спонтанного мовлення, формування українськомовного середовища неформального спілкування в закладах освіти, мовний етикет тощо), зміна навчального плану та методів формування української громадської та національної ідентичности; 6) рекомендації батькам індивідуально відносно кожної дитини в залежності від результатів вимірювання її мовленнєвого розвитку; 7) організація та проведення розмовних клубів української мови для батьків дітей в навчальних закладах Києва та інших міст України.
Оскільки проєкти, запропоновані ГО «Спільна мова», є близькими діяльності нашого факультету, було прийнято рішення провести обговорення нагальних питань з мовленнєвого розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку на розширеному круглому слолі, де свої думки з приводу вирішення мовного питання в закладах освіти висловили педагоги, психологи, мовники та громадські діячі.
Серед обговорюваних були питання якості підручників та іншої літератури для дітей, надання психологічної допомоги батькам і дітям при переході на українську мову, напрацювання нашого факультету при підготовці вихователів закладів дошкільної освіти, учителів початкових класів та практичних психологів, яким доведеться втілювати в життя створення та розвиток українськомовного середовища в закладах освіти. Значна частина наших студентів працює за фахом і вже активно долучається до реалізації формування українськомовного середовища у дитячих садках та школах.
Доктор педагогічних наук, завідувач кафедри початкового освіти, професор О.В. Матвієнко зазначила, що робота нашого факультету в цьому напрямку ведеться постійно. Ми націлюємо на таку діяльність студентів під час практик, пропонуємо теми курсових, бакалаврських і магістерських робіт з формування мовленнєвої та читацької компетентостей дітей, заохочуємо до проведення виховних заходів національно-патріотичного спрямування тощо.
Доктор педагогічних наук, завідувач кафедри дошкільної освіти, професор Г.Г.Цвєткова додала, що сотні випускників нашого факультету працюють у дошкільних навчальних закладах як державних, так і приватних. Вони проводять аналогічні дослідження з вимірювання словникового запасу дітей, проводять відповідні заняття з дітками, використовуючи різноманітні ігрові форми для заохочення дітей переходити на українську мову, проводять роботу з батьками, оскільки від вихователя дитячого садка залежить формування мовлення у ранньому віці дитини. Саме з дитячих садочків розпочинали свою діяльність і наші гості.
Доктор педагогічних наук, кандидат психологічних наук, завідувач кафедри практичної психології, професор О.Я. Митник поділився досвідом проведення психологічних тренінгів з батьками й дітьми для виявлення причин (страх бути смішним, сором'язливість тощо) небажання переходити на українську мову і пололання цих наслідків, досвідом роботи з батьками і дітьми у воєнних умовах.
Активну участь в обговоренні надважливого питання семінару взяли викладачі української мови. Доцент М.І. Чабайовська запропонувала гостям – учасникам круглосо столу – колективні посібники з національно-патріотичного виховання «Я люблю Україну», «З Україною в серці», «Буквар», одним із авторів яких є вона сама і де представлено багато вправ, на які очікують пан Андрій і його колеги. Професор Г.В. Семеренко застерегла, що не можна дозволяти маленьким дітям самим по-своєму вирішувати мовну проблему в навчальних закладах, що може призвести до конфліктів. Ми, дорослі, повинні всіма силами запобігати таким проявам і проводити постійну роботу з батьками, від яких повністю залежить, якою мовою спілкується дитина в садочку чи школі. Не можна відкидати і особливої ролі держави у мовному питанні.
Семінар пройшов у надзвичайно теплій робочій атмосфері. Дискусії не припинялися і після його завершення. Це ще раз підкреслює важливість винесеного на обговорення питання. Усі погодилися з тим, що такі семінари будемо проводити і надалі, запрошуючи до участі в них і працівників МОН України, відповідальних за цю ділянку роботи, і Уповноваженого із захисту української мови та інших зацікавлених осіб.