Гостьова лекція «Визначення об'єкту, предмету мети і завдань в компаративних дослідженнях у сфері дошкільної та початкової освіти в Швеції та Україні» (9.03.23)
9 березня 2023 року з 11:00 до 13:00 відбулася гостьова лекція на тему: «Визначення об'єкту, предмету мети і завдань в компаративних дослідженнях у сфері дошкільної та початкової освіти в Швеції та Україні» («Definition of the object, subject, goal and tasks in comparative studies in the field of preschool and primary education in Sweden and Ukraine») професорки кафедри іноземних мов і перекладу Національного авіаційного університету Мельник Наталії Іванівни на дистанційній платформі Zoom англійською мовою. Лекція проводилася в Університеті Євле в м.Євле, Швеція.
На лекції були присутні завідувачка кафедри дошкільної освіти, д.п.н., проф. Ганна Цвєткова, доцент Софія Довбня, інші педагоги кафедри дошкільної освіти, науково-педагогічний склад педагогічного факультету та студенти 1, 2 курсів ОС бакалавр та 1 курсу ОС магістр денної та заочної форми навчання спеціальності 012 Дошкільна освіта Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, а також іноземні студенти по обміну у Швеції. Всього зафіксовано 105 учасників.
На початку лекції лектор Наталія Мельник актуалізувала у пам`яті студентів завдання з минулого заняття: вони описували враження від переглянутих мультфільмів з проблем поведінки та соціалізації дітей дошкільного віку. Лектор порівнювала особливості організації діяльності дошкільних установ Швеції та України.
Лекція була присвячена різним видам і методам наукових досліджень, як-то: спостереження, експеримент, кореляційні, компаративні (порівняльні) дослідження, описові: опитування, історичні дослідження, контент аналіз, якісні дослідження (етнографічні, наративні, феноменологічні, теоретичні, метод кейсів).
Професор запропонувала пірамідальну модель ієрархії типів наукових досліджень: перший рівень – нелюдські дослідження: тварин тощо, другий рівень – описові дослідження; третій рівень – експериментальні дослідження; вищий рівень – мета-аналіз та систематичні огляди (на слайді нижче).
Лектор у презентації навела шляхи отримання знання про існування речей: сенсорний досвід, згода з іншими, метод експертної думки, логіка, науковий метод дослідження. Було розглянуто етапи наукового процесу пізнання:
- ідентифікація проблеми;
- уточнення проблеми дослідження;
- визначення даних, які можуть допомогти вирішити дану проблему;
- організація дослідження та збір емпіричних даних;
- інтрепретація (пояснення) результатів.
У якості практичного завдання студентам було роздано роздруківки з описами різних наукових досліджень і дано завдання визначити вірно їх типи (компаративні, кореляційні, експериментальні, описові тощо). Студенти успішно справилися із поставленим завданням. Українські студенти мали змогу виконати це завдання дистанційно.
У кінці лекції було закцентовано увагу на етапах процесу дослідження (на слайді нижче):
- вибір теми дослідження;
- ідентифікація дослідницької проблеми;
- постановка дослідницьких завдань;
- створення дизайну (оформлення) дослідження;
- написання пропозицій (способів організації) дослідження.
Лекція була логічно побудована за продуманою автором структурою, сповнена наукової термінології, навчальний матеріал вдало схематично презентовано на слайдах. Лектор поводилася емоційно та в позитивному настрої, була в контакті зі студентами. Завдяки цьому, студенти були активними, ініціативними, підтримували діалог з лектором, давали зворотний зв`язок, охоче виконували навчальні завдання.
Детальніше про лекцію професора Наталії Мельник у матеріалах на Гугл Диску:
https://drive.google.com/drive/folders/1-YFaMbPdbMKAbdaiZEkU4Dajav4JTd45?usp=sharing