Виступ декана на Вченій раді університету
27 січня 2022 року у конференц-залі Центрального корпусу НПУ імені М. П. Драгоманова відбулася Вчена рада університету. У ході засідання слухали доповідь декана Педагогічного факультету професора Тараса Олефіренка. Розпочав свою змістовну презентацію Тарас Олексійович цитатою з Педагогічної Конституції Європи, одним із авторів якої є ректор НПУ імені М. П. Драгоманова академік Віктор Андрущенко, про те, які ідеали має утверджувати сучасний учитель у спільному європейському освітньому просторі. Положення Конституції перегукуються із Концепцією Нової української школи у питаннях формування ключових компетенцій освіти.
На Педагогічному факультеті підготовка сучасних фахівців для Нової української школи починається із дошкільної ланки освіти таким чином, щоб допомогти майбутнім фахівцям ЗДО підготувати дитину до плавного переходу зі садочку до початкової школи. Викладачі кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти є розробниками Базового компоненту дошкільної освіти (Левінець Наталія Валентинівна) та стандартів вищої освіти спеціальності «Дошкільна освіта» для першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів (завкафедри професор Цвєткова Ганна Георгіївна). Створено лабораторію Гри та дитячої творчості, метою якої є практична підготовка здобувачів вищої освіти до роботи в умовах НУШ та дошкільної освіти.
Із впровадженням у вересні 2017 року МОН України концепції НУШ в початковій школі на факультеті розпочалося оновлення змісту підготовки фахівців початкової освіти, створено дорожню карту підготовки майбутніх учителів початкової школи до імплементації змісту НУШ. На розроблення нової освітньої програми підготовки майбутніх фахівців початкової освіти істотно вплинув і затверджений у 2018 році новий Стандарт початкової освіти. Максимально наближають студента до його майбутньої професійної діяльності виробничі практики, програмове наповнення яких оновлено викладачами кафедри педагогіки та методики початкового навчання відповідно до вимог НУШ. Зміст і характер діяльності студентів під час цих практик відрізняється більшою різноманітністю і самостійністю. Оновлено тематику курсових, бакалаврських та магістерських робіт.
З початком реформи НУШ (2017–2021 рр.) викладачами факультету було надруковано більше 800 публікацій з проблем реалізації концепції НУШ. Серед них: 12 підручників для Нової української школи (Кондратюк О.М., Чабайовська М.І., Васютина Т.М., Чайченко В.Ф.); 20 монографій; 86 навчально-методичних посібників; 35 методичних розробок; 2 авторських свідоцтва; 60 статей у наукових виданнях, що входять в Scopus та Web of Scіence; 187 статей у наукових виданнях, що входять до наукометричної бази даних для соціально-гуманітарних наук Copernicus; 120 статей у фахових наукових виданнях (з «переліку ВАК»).
У своєму виступі Тарас Олексійович поділився приємною новиною: наш факультет пишається тим, що завдяки зусиллям завідувача кафедри педагогіки і методики початкового навчання професора Олени Матвієнко, меценатства ГО Асоціація педагогів і психологів дошкільної, початкової і позашкільної освіти, а також активній підтримці нашого ректора Віктора Петровича Андрущенка, нам вдалося підготувати до відкриття Педагогічну лабораторію НУШ.
Висока конкурентоздатність вчителів початкової школи, які пройшли підготовку в НПУ імені М.П. Драгоманова, забезпечується якісним складом викладачів кафедри: на кафедрі працює тренер НУШ, семеро викладачів є постійними членами науково-методичних комісій Міністерства освіти і науки України, колектив кафедри педагогіки та методики початкового навчання бере активну участь у конкурсі підручників для НУШ, а також у Всеукраїнському конкурсі Вчитель року як заступники й Голови журі.
Науково-методичний супровід імплементації концепції НУШ при підготовці педагогічних працівників на факультеті простежується через зміст наукових досліджень докторів PhD.
Для забезпечення високого професійного рівня і з метою урізноманітнення освітнього процесу викладачі активно співпрацюють із провідними науковими установами та беруть участь у міжнародних та всеукраїнських наукових проєктах.
За підтримки ректора на факультеті створений Центр психологічної підтримки. У межах його роботи викладачі кафедри практичної психології (завкафедри професор Олександр Якович Митник) та студенти випускних курсів надають безкоштовну психологічну допомогу викладачам, студентам НПУ імені М.П. Драгоманова, громадянам України.
Освітньо-наукова діяльність кафедри педагогіки (завкафедри професор Наталія Миколаївна Дем’яненко) зосереджена на головному принципі підготовки здобувачів вищої освіти в умовах НУШ – інтеграції національної вищої педагогічної освіти у світовий освітній простір та забезпеченні індивідуального (тьюторського) супроводу в професійній освіті на формальному, неформальному та інформальному рівнях. У 2021 р. при кафедрі відкрито Освітньо-науковий центр «Університет третього віку» та стартував Всеукраїнський освітній експеримент «Тьюторський супровід розвитку соціально-особистісних компетентностей учнів старших класів», який об’єднав 17 закладів загальної середньої освіти м. Києва, Львівської і Черкаської областей.
Вагомим є освітній вклад і кафедри образотворчого мистецтва (завкафедри професор Олена Леонідівна Шевнюк). Спільно зі стейкхолдерами лабораторією естетичного виховання та мистецької освіти Інституту проблем виховання НАПН України розроблено тему «Виховання художніх цінностей учнів в освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти». Розроблено та впроваджено технологію транспозиції художнього образу, що полягає в навчанні студентів перенесенню зображуваного мотиву в різноманітні за пластичними характеристиками візуальні ряди, які утворюють варіативні смислові значення. Це дозволяє спрямовувати майбутніх фахівців на провідну мету навчання дітей мистецтва у рамках НУШ – емоційне сприймання навколишньої дійсності. Впроваджено інноваційну спільну пленерну практику студентів кафедри і учнів художніх шкіл м .Києва з основами дуального навчання.
Кафедрою практичної психології та кафедрою педагогіки і методики початкового навчання в 2021 році проведено курси післядипломного підвищення кваліфікації для 80 вчителів та практичних психологів столиці (модуль «Психолого-педагогічне забезпечення навчально-творчої діяльності молодшого школяра в освітньому процесі ЗЗСО в умовах НУШ»). На березень 2022 року вже є 120 охочих з інших регіонів нашої країни для проходження курсів з перепідготовки та підвищення кваліфікації вчителів та практичних психологів в умовах НУШ.
У фіналі свого виступу Тарас Олексійович подякував за увагу та побажав наснаги всім факультетам у реалізації реформ Нової української школи, успіхів у запозиченні позитивного досвіду й у відстоюванні своїх цінностей, традицій та національних інтересів. Колектив Педагогічного факультету завжди готовий поділитися своїм досвідом із колегами.