Участь науковців Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова в ІІ Всеукраїнській онлайн-конференції з міжнародною участю «Стратегії та практика організації освітнього процесу в умовах невизначеності: нові виклики та перспективи реалізації»
25 червня 2025 року на базі Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка відбулася ІІ Всеукраїнська науково-практична онлайн-конференція з міжнародною участю «Стратегії та практика організації освітнього процесу в умовах невизначеності: нові виклики та перспективи реалізації». Участь у науковому заході взяли провідні українські та зарубіжні фахівці в галузі освіти, серед яких – представники Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.
Із вітальним словом до учасників конференції звернувся професор Шеремет Олег Семенович, ректор Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Привітала освітньо-наукову спільноту професор Стрілець Світлана Іванівна, декан факультету дошкільної, початкової освіти і мистецтв НУ «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка.
Долучився до вітального слова та звернувся до колег-освітян і дослідників із побажаннями успіху професор Тарас Олексійович Олефіренко, декан Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, а також передав вітання від колективу університету та ректора академіка Віктора Петровича Андрущенка. Висловила щирі вітання науково-педагогічному товариству професор Олена Валеріївна Матвієнко, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, заступниця декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків Педагогічного факультету.
У своїй доповіді на тему «Травма-інформована педагогіка в українській освіті: результати реалізації міжнародного проєкту EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», виголошеній на пленарному засіданні конференції, професор Тарас Олефіренко презентував здобутки масштабної освітньої ініціативи, що реалізується за підтримки Європейського Союзу у співпраці з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва).
Доповідь була присвячена ключовим результатам реалізації проєкту, який має на меті підготовку педагогів та психологів до ефективної роботи у посттравматичних умовах, формування інклюзивного й безпечного освітнього середовища, а також впровадження інноваційних навчальних стратегій. Проєкт охоплює більше 400 учасників і включає цикл тренінгів, курсів і воркшопів, спрямованих на розвиток психоемоційної стійкості, емпатійної комунікації, навичок саморегуляції, а також застосування сучасних цифрових інструментів для психосоціальної підтримки учнів.
Особливу увагу доповідач приділив проблемі вторинної травматизації педагогів та важливості включення до освітніх програм модулів з емоційної гігієни, супервізійної підтримки, тілесно-орієнтованих технік і наративної педагогіки. Представлена модель підготовки майбутнього педагога як фігури підтримки й довіри ґрунтується на гуманістичних цінностях та етичному супроводі дитини.
Важливе місце у програмі конференції посіла також доповідь професора Олени Матвієнко. Її виступ «Підготовка вчителя до професійної діяльності в умовах постконфліктного суспільства: педагогічні стратегії та європейський досвід» окреслив ключові напрями модернізації змісту педагогічної освіти з урахуванням потреб посттравматичного суспільства та необхідності комплексної підтримки всіх учасників освітнього процесу. У своїй доповіді професор Олена Матвієнко акцентувала увагу на важливості системної психосоціальної підтримки як стратегічного напряму розвитку педагогічної освіти. Представлена міжнародна програма «Психосоціальна підтримка для освітян» демонструє ефективність у формуванні навичок саморегуляції, підвищенні обізнаності педагогів із питань ментального здоров’я, зниженні рівня емоційного вигорання та створенні освітнього середовища, що сприяє сталому розвитку і відновленню.
Представлення результатів міжнародного проєкту, активна участь у науковому діалозі та міжуніверситетська співпраця ще раз засвідчили високий науково-педагогічний потенціал Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, його здатність реагувати на актуальні виклики та формувати нову парадигму української освіти в умовах воєнної та постконфліктної дійсності.
Дякуємо колегам за високий рівень організації наукового заходу, конструктивну атмосферу професійного обміну та можливість презентувати результати міжнародної співпраці, що має практичне значення для оновлення української системи педагогічної освіти.