Стажування в Ірландії: нові обрії для української освіти
Міжнародне стажування для викладачів є не лише важливою складовою професійного розвитку, але й захопливим відкриттям культурних та освітніх особливостей інших країн. Воно дозволяє познайомитися з новими освітніми підходами, покращити свої професійні навички та розширити світогляд. Окрім академічної частини, міжнародне стажування надає унікальну можливість для культурної імерсії. Освітяни отримують можливість вивчати місцеві традиції, взаємодіяти з іноземними студентами та педагогами, а також долучитися до великого культурного спадку країни.
З 20 листопада 2023 р. по 15 січня 2024 р. тривало стажування в Ірландії (м. Лімерик) нашої колеги Лук’янченко Ольги Миколаївни, доцента кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова. Дане наукове стажування проходило у рамках участі в дослідницькому проєкті «Музика в міжкультурній школі: відкриття простору для активності та приналежності» у Mary Immaculate College (спеціалізований заклад для підготовки вчителів на рівні бакалаврату, магістратури, аспірантури в м. Лімерик, Ірландія).
За два місяці роботи в проєкті, що фінансується Ірландською дослідницькою Радою, проводилася робота по дослідженню ролі музики в міжкультурній взаємодії в школі різноманітного за національною приналежністю складу учнів та українських ком’юніті. Треба констатувати, що станом на сьогодні в Ірландії знаходиться близько 100 тис. українських громадян, які отримали тимчасовий притулок. Третина з означеного числа – це діти дошкільного, молодшого та середнього шкільного віку. Усі вони навчаються в ірландських державних закладах освіти. За останній час було отримано дозвіл на відвідування закладів освіти від усіх провоохоронних органів, розроблено листи-згоди для опитування як дітей, так і їх батьків; розроблено опитувальник щодо вивчення музичних уподобань учнів, їх морального стану та ролі музики в житті дитини; проведено серію опитувань серед дітей в українських сім’ях відповідно до мети і задач проєкту, відвідано уроки в початковій школі, здійснено добірку наукової та методичної літератури за темою дослідження.
Лук’янченко Ольгою було розроблено авторську спеціальну 8-тижневу програму спецкурсу для українських учнів із музики для 1-2 кл. (Junior) та 3-6 класів (Senior). Уроки побудовані на діяльнісному і творчому підході з метою безпосереднього залучення учнів до музичної діяльності, в ході якої передбачається покращення адаптації дітей до нових умов життя, знаходження себе в новому просторі, розуміння своєї ідентичності та приналежності до нового мікросоціуму через «агентність».
Результати проведення спецкурсу можуть бути широко представлені на рівні наукових конференцій.
Побажаємо пані Ользі творчого натхнення та професійних успіхів у використанні нових підходів у викладанні, застосуванні інноваційних методик та вдосконаленні наукових досліджень на тлі вражень від отриманого унікального культурного досвіду.