Реалізація нової навчальної програми «Особливості переживання горя та втрати» в рамках освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme»
У межах міжнародного освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», що здійснюється у партнерстві між Українським державним університетом імені Михайла Драгоманова та Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) розпочато реалізацію нової навчальної програми «Особливості переживання горя та втрати», яка є системним продовженням попередньої програми «Психологічна допомога особистості при переживанні травматичного досвіду». Якщо у першій увага зосереджувалася на загальних підходах до стабілізації стану людини в кризових ситуаціях, то новий курс заглиблюється у специфіку втрати як одного з найпоширеніших та найглибших варіантів кризового стану.
Перше лекційно-тренінгове заняття з нового курсу присвячене темі: «Поняття горя та втрати у психології. Чинники переживання втрати» відбулося 12 травня 2025 року Заняття готували і проводили у тандемі професор Олександр Митник та доцент Валентина Харламенко.
Метою занять було ознайомлення студентів спеціальності «Психологія» та практичних психологів закладів загальної середньої освіти із стажем роботи до 5 років із сучасним розумінням процесів горювання, механізмами адаптації до втрати та чинниками, що впливають на індивідуальну динаміку переживання втрати. Разом у заняттях із зазначеної теми взяли участь 50 осіб.
У межах лекційної частини учасники отримали уявлення про:
- психологічні теорії горя (Е. Кюблер-Росс, Дж. Болбі, У. Ворден);
- стадії переживання втрати та їх варіативність;
- чинники, що визначають складність переживання втрати: тип втрати, вік, характер стосунків, попередній життєвий досвід;
- ускладнене горювання та його відмінність від нормального процесу адаптації;
- роль культури, соціального оточення й індивідуальних ресурсів у процесі переживання втрати.
Особливу увагу було приділено диференціації понять «горе», «втрата», «травма» та «адаптація», що дозволило глибше зрозуміти психологічну природу реагування на значущі зміни в житті людини.
Практична частина заняття (тренінгові вправи) була спрямована на засвоєння навичок емпатійної взаємодії, роботи з емоційними реакціями клієнтів, що переживають втрату, а також на саморефлексію учасників. У рамках тренінгу:
- проводилися вправи на розвиток емоційної чутливості та уважності до стану іншого;
- учасники розігрували ситуації супроводу клієнта у стані втрати, вивчаючи техніки підтримувального слухання;
- здійснювалося обговорення меж психологічної допомоги у кризових ситуаціях;
- опрацьовувалися техніки стабілізації емоційного стану та самоусвідомлення у роботі з травмою втрати.
Опрацювання названих технік допомагала здійснювати викладач кафедри практичної психології Діана Адамюк.
Заняття проходило в атмосфері відкритості, співпереживання й глибокого осмислення складної, але вкрай важливої теми. Практична спрямованість заняття сприяла формуванню в учасників професійної готовності до роботи з клієнтами, які переживають втрату — одну з найскладніших криз у житті людини.
Дякуємо Олександру Митнику та Валентині Харламенко за глибоке занурення у тему, чутливий підхід до подачі матеріалу та створення простору підтримки й професійного зростання для майбутніх психологів.