Підручник нового покоління
06 березня 2020 року в Тернопільському обласному комунальному інституті післядипломної педагогічної освіти на науково-методичному семінарі доцент кафедри української мови та методики навчання факультету педагогіки і психології НПУ імені М. П. Драгоманова Чабайовська Марія Іванівна презентувала вчителям початкової школи Тернопільської області авторський підручник "Українська мова та читання" для здобувачів освіти 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах), написаний у співавторстві.
Підручник отримав високу оцінку експертів на Всеукраїнському конкурсі та набрав 92,45 % з максимально можливої кількості балів.
Це інтегрований підручник, укладений згідно з вимогами чинного Державного стандарту початкової освіти та Типової освітньої програми початкової освіти колективу авторів під керівництвом Р. Б. Шияна.
Підручнику надано гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" конкурсною комісією "Українська мова і література" з проведення конкурсного відбору проєктів підручників для 3 класу закладів загальної середньої освіти в Державній науковій установі "Інститут модернізації змісту освіти" МОН України.
На фото: з Ларисою Богданівною Кононенко, методистом відділу дошкільної та початкової освіти
КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ПОБУДОВИ НОВОГО ПІДРУЧНИКА:
- розвиток ключових, комунікативної та читацької компетентностей;
- міжпредметна інтеграція;
- текстоцентричний підхід до вивчення мови;
- дослідницький та проблемний характер навчання;
- інноваційні технології засвоєння мовних та літературознавчих понять;
- формування національно-культурної ідентичності особистості молодшого школяра;
- сучасний дизайн і і максимальна візуалізація матеріалу.
Інтегрований мовно-літературний курс "Українська мова та читання" забезпечує інтеграцію різних рівнів – міжгалузеву, предметну (немає поділу на уроки мови та читання, а подані мовно-мовленнєві завдання виконуються на основі літературних творів та медіатекстів). Наявність мовно-мовленнєвих вправ дозволяє на одному уроці розв’язувати завдання як мовної, так і літературної освіти, які традиційно реалізуються на окремих уроках.
В умовах інтегрованого мовно-літературного курсу на уроках з’являється можливість зреалізувати текстоцентричний (не словоцентричний, як було раніше) підхід до вивчення мовних явищ.
У підручнику подано тренувальні, дослідницькі, пізнавальні й цікаві завдання, які забезпечують формування орфоепічних, правописних, лексичних, словотвірних, граматичних, стилістичних умінь, що в цілому сприяє індивідуальному стилю мовлення.
Застосування інноваційних технологій, зокрема і технологій розвитку критичного мислення: мапа думок, сенкан, РАФТ, асоціативний кущ, читання з передбаченням, читання з позначками, діаграма Венна тощо; робота з медіа (інфографіка, комікси, колаж, створення класної газети, реклама, лист, афіша та ін.) сприятимуть вихованню в третьокласників позитивного емоційно-ціннісного ставлення до української мови, літературного читання, дитячої книжки, прагнення вдосконалювати своє мовлення, а також розвитку літературно-творчих здібностей, умінь критично мислити та розв’язувати проблемні завдання.
Зміст підручника сприяє формуванню нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей,
Анонсований підручник є частиною навчально-методичного комплекту, у склад якого входять:
- "Українська мова та читання": робочий зошит (у 2-х частинах);
- "Українська мова та читання": зошит для діагностичних робіт (у 2-х варіантах);
- "Українська мова та читання": зошит для розвитку зв’язного мовлення;
- Календарно-тематичне планування.
"Змістове наповнення підручника повною мірою є достатнім для досягнення визначених у ДСПО концептуальних засад організації освітнього процесу та обов’язкових результатів навчання мовно-літературної освітньої галузі.
У підручнику достатньо представлено всі змістові лінії як з української мови, так і з літературного читання, причому значну увагу приділено "новим" змістовим лініям "Досліджуємо медіа" та "Театралізуємо": вони реалізовані в повному обсязі й творчо".
(З науково-методичної експертизи)