ПЕДАГОГИ ФАКУЛЬТЕТУ: На відкритій лекції професора Лілії Барановської «Особливості комунікативної професійно-педагогічної діяльності працівників ЗДО в умовах війни»
12 лютого 2025 року науково-педагогічними працівниками кафедри дошкільної освіти із стейкхолдерами, випускниками і студентами спеціальності «Дошкільна освіта» було проведено тренінг «Аксіологія педагогічної діяльності: трансформація життєвих цінностей в умовах війни». Тренінг розпочався з лекції Барановської Лілії Володимирівни, доктора педагогічних наук, професора: «Особливості комунікативної професійно-педагогічної діяльності працівників ЗДО в умовах війни», що була смисловою преамбулою до подальшої роботи організаторів тренінгу, які акцентували увагу на толерантності як ціннісній основі цієї діяльності, на формуванні емоційної стійкості педагогів під час війни, розвиткові навичок міжпівкульної взаємодії та критичного мислення.
Метою лекції було привернення уваги слухачів до важливості комунікативної складової в діяльності педагогів і керівників закладів дошкільної освіти, до її впливу на ментальне здоров’я педагогічних працівників, яке під час воєнного стану в країні значно погіршилось. Була приділена увага дефінітивному аналізові ключових понять із зазначеної проблеми: «спілкування», «комунікація», «інтеракція, «перцепція». Наголошено на шкідливості психологічного дискомфорту, який виникає внаслідок непрофесійного передавання інформації і спричиняє когнітивний дисонанс. Наведено ситуації з цим феноменом, слухачі обирали способи його попередження і вирішення. З використанням проблемного підходу було уточнено особливості професійно-педагогічного спілкування, здійснено його порівняння з дружнім і діловим; визначено етико-психологічні принципи досягнення його ефективності.
Лектором було зауважено, що в умовах воєнного стану педагоги і керівники мають надавати психологічну підтримку один одному, дітям, оперативно взаємодіяти з батьками. За цих умов неприйнятними є такі антилідерські стилі спілкування як інформативний та менторський, доречними є натхненний стиль, стиль дружньої прихильності і співпраці. В умовах війни у взаємодії педагогів має бути встановлена комунікативна рівновага, заради цього необхідно попереджувати виникнення різноманітних комунікативних бар’єрів на основі нормативного володіння мовою та поваги до співрозмовників («авторитету», «фонетичного», «смислового»). У зв’язку з міграційними процесами під час ведення воєнних дій актуалізуються стратегії попередження соціальних, психологічних, етнокультурних бар’єрів і конфліктів. Слухачам було запропоновано кейси з цієї проблеми, з якими вони колективно працювали. Презентовано комунікативні технології, пов'язані з профілактикою емоційного вигорання і фахової деформації педагогів. Насамкінець було зроблено узагальнення про конкурентоспроможність вітчизняної системи дошкільної освіти і високий рівень професійної компетентності її педагогічних працівників, які в кризових умовах якісно виконують свої обов’язки.