Освітній простір як територія довіри: завершено курс «Проєктування та реалізація безпечного освітнього середовища у початковій школі»
На Педагогічному факультеті Українського державного університету імені Михайла Драгоманова завершено вивчення важливого й надзвичайно актуального курсу «Проєктування та реалізація безпечного освітнього середовища у початковій школі».
Цей курс став не лише навчальною дисципліною, а справжнім простором формування нової педагогічної свідомості. Сьогодні, в умовах глибоких суспільних трансформацій, школа повинна бути місцем, де дитина не лише навчається, а й відчуває себе у безпеці — під захистом, у середовищі довіри, турботи й підтримки.
Реалізація курсу стала можливою завдяки участі Українського державного університету імені Михайла Драгоманова у міжнародному освітньому проєкті «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», що впроваджується у партнерстві з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) за підтримки Європейського Союзу.
Мета ініціативи — впровадження травма-інформованого підходу до освіти, формування безпечного шкільного середовища, готовність педагогів діяти в умовах кризи та підтримувати дітей, що пережили травматичний досвід.
🧩 Про що цей курс?
Програма навчання була спрямована на підготовку педагогів до створення та підтримки фізично, психологічно та соціально безпечного освітнього середовища. У межах курсу студенти:
- опрацювали основи нормативно-правового регулювання питань безпеки в освіті;
- навчалися розпізнавати ризики й загрози для дитини в шкільному середовищі;
- засвоювали практики ненасильницької комунікації, взаємодії з дітьми у кризових станах;
- вивчали досвід країн ЄС у формуванні стійкої освітньої інфраструктури;
- моделювали власні освітні кейси та впроваджували ідеї педагогіки довіри.
Ключову роль у впровадженні курсу відіграла докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки Олена Валеріївна Матвієнко. Вона виступила не лише науковим керівником курсу, а й його ідейною натхненницею, забезпечивши поєднання сучасних теоретичних концепцій і практичних запитів освітнього середовища.
Завдяки її глибокому науковому баченню та досвіду участі в міжнародних освітніх програмах курс набув інноваційного характеру та відповідає найвищим стандартам якості. Професорка Олена Матвієнко послідовно працює над впровадженням травма-інформованої педагогіки в систему підготовки вчителів, акцентуючи на необхідності емпатії, етичної взаємодії та психологічної стійкості педагога.
Під її керівництвом кафедра стала платформою нових гуманних підходів до навчання, а сам курс — практичним інструментом змін для майбутніх вчителів.
💬 Відгуки здобувачів
🗣 «Цей курс допоміг мені побачити: безпека — це не тільки про захист, а й про повагу до дитини. Про створення простору, де їй не страшно бути собою», — Аліна, магістрантка.
🗣 «Мене вразило, як багато ризиків ми, вчителі, можемо попередити, якщо знатимемо, як реагувати правильно. Тепер я знаю», — Дмитро, здобувач вищої освіти.
🗣 «Курс не лише навчає — він змінює внутрішню позицію. Тепер я бачу, що школа — це насамперед середовище, в якому дитині має бути безпечно жити», — Ірина, магістрантка.
Курс «Проєктування та реалізація безпечного освітнього середовища у початковій школі» — це не просто освітній компонент. Це інструмент змін, що готує нове покоління педагогів, здатних бачити глибше, діяти людяніше, відповідати на виклики часу з професійною впевненістю та серцем, відкритим до дитини.
Бо справжнє навчання починається там, де є безпека. А справжній вчитель — це той, хто цю безпеку творить.
Матеріал підготувала кафедра початкової освіти та інноваційної педагогіки
Педагогічний факультет УДУ імені Михайла Драгоманова
EDUCATIONAL SPACE AS A TERRITORY OF TRUST: COMPLETION OF THE COURSE “DESIGNING AND IMPLEMENTING A SAFE EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN PRIMARY SCHOOL”
The Faculty of Pedagogy at the Dragomanov Ukrainian State University has completed an important and extremely relevant course entitled “Designing and implementing a safe educational environment in primary school”.
This course has become not only an academic discipline, but a real space for the formation of a new pedagogical consciousness. Today, in the context of profound social transformations, school should be a place where children not only learn, but also feel safe — protected, in an environment of trust, care, and support.
The course was made possible thanks to the participation of the Dragomanov Ukrainian State University in the international educational project “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme”, implemented in partnership with Vytautas Magnus University (Lithuania) with the support of the European Union.
The aim of the initiative is to introduce a trauma-informed approach to education, create a safe school environment, and prepare teachers to act in crisis situations and support children who have experienced trauma.
🧩 What is this course about?
The training program was aimed at preparing educators to create and maintain a physically, psychologically, and socially safe educational environment. As part of the course, students:
- studied the basics of regulatory and legal regulation of safety issues in education;
- learned to recognize risks and threats to children in the school environment;
- mastered practices of non-violent communication and interaction with children in crisis situations;
- studied the experience of EU countries in forming a sustainable educational infrastructure;
- modeled their own educational cases and implemented ideas of trust-based pedagogy.
A key role in the implementation of the course was played by Olena Matviienko, Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Head of the Department of Primary Education and Innovative Pedagogy. She was not only the scientific supervisor of the course, but also its ideological inspirer, ensuring the combination of modern theoretical concepts and practical demands of the educational environment.
Thanks to her deep scientific vision and experience in participating in international educational programs, the course has become innovative and meets the highest quality standards. Professor Olena Matviienko consistently works to introduce trauma-informed pedagogy into the teacher training system, emphasizing the need for empathy, ethical interaction, and psychological resilience in educators.
Under her leadership, the department has become a platform for new humane approaches to teaching, and the course itself has become a practical tool for change for future teachers.
💬 Feedback from applicants
🗣 “This course helped me see that safety is not only about protection, but also about respect for the child. About creating a space where they are not afraid to be themselves,” — Alina, master's student.
🗣 “I was struck by how many risks we, as teachers, can prevent if we know how to respond correctly. Now I know,” — Dmytro, higher education applicant.
🗣 “The course not only teaches — it changes your inner attitude. Now I see that school is, first and foremost, an environment where children should feel safe,” — Iryna, master's student.
The course “Designing and Implementing a Safe Educational Environment in Primary School” is not just an educational component. It is a tool for change that prepares a new generation of educators who are able to see deeper, act more humanely, respond to the challenges of the times with professional confidence and a heart open to children.
Because real learning begins where there is safety. And a real teacher is someone who creates that safety.
Material prepared by the Department of Primary Education and Innovative Pedagogy
Faculty of Pedagogy, Dragomanov Ukrainian State University