ПЕДАГОГИ ФАКУЛЬТЕТУ: Семінар-практикум старшого викладача Ольги Лелюх-Степанчук на тему «Розвиток емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти у процесі навчання»
11.02.2025 об 11:00 в онлайн-форматі відбувся відкритий семінар-практикум старшого викладача кафедри практичної психології Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова Лелюх-Степанчук Ольги Олександрівни на тему «Розвиток емоційного інтелекту здобувачів вищої освіти у процесі навчання».
На занятті були присутні: Шапошнікова І.М., заступник декана з навчально-методичної роботи, професор; Митник О.Я., завідувач кафедри практичної психології, професор; доценти – Томаржевська І.В., Дубініна К.В., Каськов І.В.; викладачі – Чанчиков І.К., Тарасова І.В., Адамюк Д.С. У занятті також брали участь студенти першого курсу магістратури спеціальності «Психологія»
У межах проблемно-пошукового діалогу з викладачами Ольгою Олександрівною було обґрунтовано психолого-педагогічні умови розвитку емоційного інтелекту студентів, надано практичні рекомендації викладачам щодо розвитку емоційного інтелекту студентів у процесі навчання.
Було презентовано такі психолого-педагогічні умови, що сприяють розвитку ЕІ в процесі навчання:
- Освітнє середовище, орієнтоване на емоційний розвиток
- Розвиток емоційної обізнаності та саморефлексії
- Використання активних та інтерактивних методів навчання
- Формування емпатії та соціальних навичок
- Психологічний супровід та підтримка студентів
Також учасникам семінару було надано практичні рекомендацій з оглядом вправ та технік, стосовно того як можна розвивати свій емоційний інтелект:
- Розвиток усвідомленості своїх емоцій (Ведення щоденника емоцій; Власна рефлексія: «Що я зараз відчуваю?», «Чому це сталося?»)
- Контроль і управління емоціями (Практика глибокого дихання, щоб заспокоїтись у стресових ситуаціях; Техніка: «дистанціювання від емоцій», потрібно уявити, що спостерігаєте за ними, а не дієте під їхнім впливом; Вправа "Емоційна медитація", техніка «Стоп-пауза»)
- Розвиток емпатії (вправа "Емпатичне слухання")
- Покращення комунікативних навичок (практика я-повідомлення: «Я засмучений, бо...» замість «Ти мене дратуєш»; контроль мови тіла: відкриті жести, зоровий контакт, доброзичливий тон)
- Самомотивація і позитивне мислення (зосереджуватись на рішенні, а не на проблемі. Дякувати собі за досягнення, навіть маленькі. "Переключення фокусу": замість "Я не впораюся" → "Я докладу всіх зусиль, щоб впоратися". Замість "Це мене дратує" → "Це виклик, з яким я впораюсь").
У результаті обговорення було встановлено, що злість, роздратування чи сум, радість, щастя чи подив – це все корисні емоції, які сигналізують нам про щось. Про щось, на що варто звернути увагу, скажімо, якщо щось у вас постійно викликає гнів, то варто замислитись, «А чому я відчуваю саме це?». І якщо ми з вами навчимося своє життя аналізувати завдяки емоціям, тобто розуміти які емоції відчуваємо та чому, що нам з ними робити, ми зможемо цим самим допомогти і студентам розвинути вищий рівень Емоційного інтелекту, і якість свого життя покращити.