Як перетворити навчання на пригоду?
Студенти Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова знають відповідь.

 

У відео представлено досвід проведення занять зі студентами спеціальності "Початкова освіта" на кафедрі початкової освіти та інноваційної педагогіки на базі музеїв та інтерактивних виставок — як ефективної альтернативи традиційним форматам. Такий підхід:
🔹 розкриває теми сталого розвитку, природи, культури та суспільства;
🔹 формує екскурсійні навички для майбутніх учителів;
🔹 сприяє психологічному розвантаженню та професійному зростанню здобувачів;
🔹 реалізує діяльнісній підхід у навчанні через форми і методи музейної педагогіки: «скавінджер-хант», «демонстрація-квест», «квест-рольова гра», «квест-екскурсія».

 

🎬 Авторка відео — студентка 1 курсу Кристина Висоцька.
🧩 Погляд зсередини: як студенти бачать власне навчання на базі закладів-партнерів та у просторах нової педагогіки.

 

💡 Ідея впровадження таких форматів активно підтримується деканом факультету професором Тарасом Олефіренком, який не лише заохочує вихід за межі традиційної аудиторії, а й сам ініціює пошук сучасних рішень у формуванні досвіду майбутніх учителів.

 

📚 Над втіленням працює команда кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки під керівництвом професора Олени Матвієнко, яка ставить акцент на пошук нестандартних рішень у підготовці сучасного вчителя.

 

ℹ️ Практика використання музеїв та інтерактивних виставок у фаховій підготовці майбутніх учителів початкової школи в контексті імплементації окремих цілей сталого розвитку — із досвіду роботи професора кафедри Тетяни Васютіної.

 

 

 

На засіданні вченої ради Педагогічного факультету, що відбулося 29 січня 2025 року, було розглянуто питання «Про реалізацію Цілей сталого розвитку на Педагогічному факультеті».

 

З доповідями виступили професорка Олена Матвієнко та професор Денис Свириденко, які представили стратегію імплементації Цілей сталого розвитку в освітній процес Педагогічного факультету на всіх рівнях вищої освіти.

 

звіт зі сталого розвитку ПФ УДУ 2024

 

 

звіт зі сталого розвитку ПФ УДУ 2024 звіт зі сталого розвитку ПФ УДУ 2024

 

За результатами обговорення вчена рада одностайно визнала важливість реалізації Цілей сталого розвитку в освітніх програмах:

  • Першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: ОП 011 Освітні, педагогічні науки; ОП 012 Дошкільна освіта; ОП 013 Початкова освіта; ОП 023 Образотворче мистецтво; ОП 053 Психологія
  • Другого (магістерського) рівня вищої освіти: ОП 011 Освітні, педагогічні науки; ОП 012 Дошкільна освіта; ОП 013 Початкова освіта; ОП 023 Образотворче мистецтво; ОП 053 Психологія
  • Третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти: ОНП 011 Освітні, педагогічні науки; ОНП 015 Професійна освіта.

 

Впровадження Цілей сталого розвитку в освітні програми визнано важливим завданням у контексті інтеграції української вищої освіти до європейського освітнього простору.

 

Для ефективної реалізації поставлених завдань необхідна синергія теоретичної підготовки та практичного впровадження принципів сталого розвитку всіма учасниками освітнього процесу. Кожен науково-педагогічний працівник повинен володіти як теоретичними знаннями, так і практичними навичками реалізації  Цілей  сталого в освітньому процесі та дослідницькій роботі. Керівництво університету в особі ректора Українського державного університету імені Михайла Драгоманова академіка Віктора Андрущенка та декана Педагогічного факультету професора Тараса Олефіренка створює оптимальні умови для професійного розвитку викладачів.

 

Цілі сталого розвитку (ЦСР) були ухвалені ООН у 2015 році як глобальний план дій до 2030 року. Вони охоплюють 17 ключових напрямків, що забезпечують комплексний підхід до вирішення соціальних, економічних та екологічних викликів сучасності. Україна активно інтегрує ці цілі у національні стратегії розвитку.

 

Підготовка показників досягнень Педагогічного факультету щодо реалізації Цілей сталого розвитку для презентації вченій раді базувалася на комплексному аналізі даних, отриманих від науково-педагогічних працівників. Аналіз охоплював такі ключові напрямки: реалізація освітніх програм та показники наукової діяльності; методи інтеграції Цілей сталого розвитку в освітній процес через курси, дисципліни та проєкти; організація та проведення тренінгів, семінарів і курсів підвищення кваліфікації з питань сталого розвитку; студентські ініціативи та проєкти, спрямовані на досягнення Цілей; участь у міжнародних освітніх проєктах та програмах академічної мобільності; діяльність студентських наукових гуртків.

 

За результатами аналізу встановлено, що Педагогічний факультет системно працює над реалізацією всіх Цілей сталого розвитку. Пріоритетними визначено п'ять напрямків: якісна освіта (Ціль 4), партнерство заради сталого розвитку (Ціль 17), міцне здоров'я (Ціль 3), мир та справедливість (Ціль 16), інновації та інфраструктура (Ціль 9). Такий фокус відповідає профілю Педагогічного факультету та сучасним викликам українського суспільства.

 

 

Завантажити звіт ↓pdf

звіт зі сталого розвитку ПФ УДУ 2024

 

29 січня 2025 року в STEAM школі КМДШ ГРАНД відбувся професійно-орієнтований захід «СТЕМ-День із КМДШ ВСЕСВІТ!», організований у співпраці зі стейкхолдерами школи КМДШ кафедрою початкової освіти та інноваційної педагогіки та Педагогічним факультетом УДУ імені Михайла Драгоманова. Ця подія зібрала викладачів та здобувачів 013 «Початкова освіта» та ОНП 011 «Освітні, педагогічні науки» для обміну досвідом у сфері STEAM-освіти.

 

STEM 29.01.2025 КМДШ ВСЕСВІТ 01

 

Впродовж багатьох років кафедра початкової освіти та інноваційної педагогіки (завкафедри проф. О. Матвієнко) співпрацює з багатьма партнерами задля імплементації цілей сталого розвитку у фаховій підготовці майбутніх педагогів загалом та забезпечення якості освіти зокрема.

 

У цьому зв’язку, надійними партнерами в підготовці майбутніх учителів початкової школи до реалізації змісту природничої та громадянської освіти є: Національний ботанічний сад імені М. М. Гришка, Ботанічний сад імені О.В. Фоміна, ДНВП «Картографія», Національний природничий музей НАН України, Музей води, Планетарій, Музей історії Києва, Центральна геофізична обсерваторія імені Бориса Срезневського (Об'єднана гідрометеорологічна станція Київ).

 

Так, забезпечуючи якісну освіту при вивченні «Основ природознавства», «Методики викладання природничої освітньої галузі», використовуємо музейне середовище Національного природничого музею НАН України для проведення лекційних та практичних занять з різних тем. Зокрема, дуже пізнавальними та наочними саме з музейними експонатами є лекції «Ендогенні та екзогенні процеси рельєфоутворення», «Методика формування в учнів знань про тварин / рослин та середовища їхнього існування», «Вплив клімату на живу природу та заходи збереження довкілля» й інші, які проводяться проф. Т. Васютіною для студентів денної і заочної форм.

 

Детальніше про роботу здобувачів освіти у музеї за покликаннями:

 

Цінною для нас є співпраця з Державним науково-виробничим підприємством «Картографія», спільно з яким ось уже другий рік поспіль ми проводимо постійно діючі науково-методичні семінари для вчителів-практиків різних куточків України, нашим стейкхолдерам спеціальності 013 «Початкова освіта», закладам вищої освіти в рамках гостьових заходів. Дописи про це удокладнені на сайті Педагогічного факультету, кафедри, підприємства та шкіл-партнерів.

 

Окремої уваги заслуговує простір Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка, де відпрацьовуються теми «Способи орієнтування на місцевості», «Рослини природних зон України», «Дикорослі та культурні рослини», «Органи рослин», «Охорона рослин» тощо.

 

Саме партнерство заради стійкого розвитку нашого ЗВО дозволяє нам проводити заняття на базі Національного ботанічного саду імені М. М. Гришка та ДНВП «Картографія» безкоштовно, популяризувати досягнення вчених та співробітників установ-партнерів, готувати майбутніх учителів до впровадження отриманих знань і сформованих умінь у власну професійну діяльність у контексті відповідального споживання, боротьбою зі зміною клімату, збереження екосистем суші та водойм.

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1

 

Ботсад 1