Постконфліктна освіта: нові підходи до психологічної підтримки через тілесну терапію
На кафедрі початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова відбулася серія тренінгів у межах міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme». Ініціатива реалізувалася у співпраці з Університетом Вітаутаса Великого (Литва).
Захід об’єднав фахівців і майбутніх педагогів, психологів, соціальних працівників, які працюють у кризовому середовищі.
Програма була покликана сформувати у учасників базові навички тілесно-орієнтованої роботи з людьми, які зазнали травматичного досвіду, з акцентом на сучасні цифрові можливості емоційної підтримки й саморегуляції. Загальний обсяг – 3 ECTS-кредити (90 годин), з яких 30 – аудиторна робота у форматі 6 тренінгів по 5 годин.
Під час занять учасники:
- вивчали взаємозв’язок між тілесними і психологічними реакціями на стрес;
- опановували техніки виявлення тілесних сигналів напруги;
- працювали з пригніченими емоціями та відновлювали контакт з ресурсними станами;
- знайомилися з цифровими інструментами психологічної підтримки (боти Wysa, Woebot, Replika);
- розробляли власні сценарії цифрової взаємодії;
- створювали індивідуальні стратегії самопідтримки й профілактики професійного вигорання.
Протягом усього курсу особлива увага приділялася не лише роботі з іншими, а й власному стану педагога як фігури підтримки. Учасники зазначили, що пройдені практики дали їм можливість не просто опанувати методики, а сформувати більш глибоке відчуття себе, своєї межі та ресурсу.
Значущою особливістю проєкту стала атмосфера довіри, емпатії та взаємопідтримки. Учасники не лише здобували знання – вони створювали простір для спільного відновлення, що особливо важливо в умовах постконфліктного середовища. Завдяки професійності тренерок – докторки педагогічних наук, професорки Олени Матвієнко та кандидатки педагогічних наук, старшої викладачки Дар’ї Губарєвої – кожне заняття поєднувало наукову основу, методичну чіткість і чуйність до досвіду учасників.
Серія тренінгів довела свою ефективність як для педагогів, що працюють із дітьми вразливих категорій, так і для фахівців, які шукають нові способи відновлення власної емоційної рівноваги. Інтеграція тілесно-орієнтованих практик, емоційної роботи й цифрових рішень створила комплексну модель підтримки, адаптовану до українських реалій.
POST-CONFLICT EDUCATION: NEW APPROACHES TO PSYCHOLOGICAL SUPPORT THROUGH BODY THERAPY
The Department of Primary Education and Innovative Pedagogy at the Faculty of Pedagogy of the Dragomanov Ukrainian State University hosted a series of trainings as part of the international project EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme. The initiative was implemented in cooperation with Vytautas Magnus University (Lithuania).
The event brought together professionals and future teachers, psychologists, and social workers working in a crisis environment.
The program was designed to develop basic skills in body-oriented work with people who have undergone traumatic experiences, with an emphasis on modern digital opportunities for emotional support and self-regulation. The total volume is 3 ECTS credits (90 hours), of which 30 are classroom work in the format of 6 trainings of 5 hours each.
During the training, participants
- studied the relationship between bodily and psychological reactions to stress;
- mastered techniques for detecting bodily signals of stress;
- worked with suppressed emotions and restored contact with resource states;
- got acquainted with digital tools for psychological support (bots Wysa, Woebot, Replika);
- developed their own scenarios of digital interaction;
- created individual strategies for self-support and prevention of professional burnout.
Throughout the course, special attention was paid not only to working with others, but also to the educator's own state as a support figure. The participants noted that the practices they had completed gave them the opportunity not only to master the techniques, but also to form a deeper sense of themselves, their limits, and resources.
A significant feature of the project was the atmosphere of trust, empathy, and mutual support. Participants not only gained knowledge, but also created a space for joint recovery, which is especially important in a post-conflict environment. Thanks to the professionalism of the trainers – Doctor of Pedagogical Sciences, Professor Olena Matviienko and Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer Daria Hubarieva – each session combined scientific basis, methodological clarity and sensitivity to the experience of the participants.
The series of trainings proved to be effective both for teachers working with vulnerable children and for professionals looking for new ways to restore their own emotional balance. The integration of body-oriented practices, emotional work, and digital solutions has created a comprehensive support model adapted to Ukrainian realities.