Наукова спадщина Володимира Бондаря: обговорення інновацій в освіті в умовах воєнного стану
3 жовтня 2024 року в стінах Українського державного університету імені Михайла Драгоманова відбулися І Всеукраїнські педагогічні читання пам’яті Володимира Бондаря на тему «Контексти наукових досліджень Володимира Бондаря. Адаптивне навчання студентів в умовах воєнного стану та відновлення України». Захід був організований Педагогічним факультетом університету спільно з Міністерством освіти і науки України, Національною академією педагогічних наук України, Інститутом педагогіки НАПН України та ГО «Українська асоціація педагогів і психологів початкової, дошкільної і позашкільної освіти».
Читання привернули значну увагу педагогічної спільноти та об'єднали представників понад 36 закладів освіти різних рівнів і форм власності. Ректор університету академік Віктор Андрущенко урочисто відкрив захід, поділився спогадами про Володимира Івановича та зосередився на його визначному внеску у підготовці майбутніх учителів початкової школи та психологів, а також на його впливові на розвиток вітчизняної системи освіти.
Декан педагогічного факультету професор Тарас Олефіренко представив поважній аудиторії проректорів драгоманівського університету – професора Григорія Торбіна, проректора з наукової роботи; професора Романа Вернидуба, проректора з навчально-методичної роботи; професора Ростислава Драпушка, проректора з науково-педагогічної роботи (адміністративно-господарської діяльності). На зустрічі були присутні декани факультетів, директори інститутів, завідувачі структурних підрозділів УДУ імені Михайла Драгоманова, а також запрошені гості – представники освітніх установ та навчальних закладів України.
Модераторами заходу виступили декан педагогічного факультету професор Тарас Олефіренко та заступниця декана з наукової роботи та міжнародного співробітництва, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки професор Олена Матвієнко. На пленарному засіданні виголосили свої промови видатні українські науковці, що особисто знали та співпрацювали з Володимиром Бондарем. Серед них: Сергій Максименко, академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту психології НАПН України; Іван Бех, академік НАПН України, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту проблем виховання НАПН України, заслужений діяч науки і техніки України; Євген Лодатко, доктор педагогічних наук, професор Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького; Світлана Стрілець, доктор педагогічних наук, професор, декан факультету дошкільної, початкової освіти та мистецтв Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка; Людмила Лисогор, кандидат біологічних наук, доцент Криворізького державного педагогічного університету, начальник сектору експертизи та апробації навчальної літератури Українського інституту розвитку освіти.
У своїх виступах освітяни і науковці наголошували на високодуховних рисах особистості Володимира Івановича Бондаря, його виваженості, толерантності, доброзичливості, відданості педагогічній професії, його служінню Україні своїми працями та сучасними поглядами на освіту та її майбутній розвиток. Теплі слова прозвучали від колег-драгоманівців Дробота Івана Івановича, завідувача кафедри історії та соціально-політичних дисциплін історичного факультету; Андрусишина Богдана Івановича, завідувача кафедри теорії та історії держави і права ННІ права та політології.
У науковому заході взяли участь провідні науковці, викладачі, студенти та освітяни, які обговорювали ключові аспекти педагогічної діяльності та наукових розробок Володимира Бондаря. Основна увага була приділена адаптивному навчанню в умовах війни та ролі цього підходу у професійному становленні вчителів. Також обговорювалися технології адаптивного навчання і методики їх впровадження. Інтеграція освіти і науки розглядалася як ключовий механізм підготовки педагогів нового покоління. Важливим аспектом у ході обговорень постало питання стандартизації початкової освіти, зокрема аналіз її еволюції від розробок Бондаря до сучасних стандартів.
Відеотрансляція читань на Facebook↓
За підсумками читань було виділено важливі напрямки для подальших досліджень та вдосконалення освітніх технологій, спрямованих на адаптацію студентів та підготовку вчителів в умовах складної суспільно-політичної ситуації.
Читання відбулися в змішаному форматі, що дозволило залучити учасників з різних регіонів України, а також забезпечити заочну публікацію наукових матеріалів.
Пишаємося нашої академічною спільнотою за зусилля, спрямовані на покращення якості освіти в Україні в умовах сучасних викликів.
Вдячні шановним гостям за участь у нашому заході та за ваш внесок у розвиток педагогічної науки. Разом ми можемо сприяти формуванню ефективної освітньої системи, здатної подолати виклики сьогодення і забезпечити гідне майбутнє для наступних поколінь.