ІНСТРУМЕНТИ СТІЙКОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ. САМОЗБЕРІГАННЯ ТА ЕФЕКТИВНЕ ВИКЛАДАННЯ В УМОВАХ ПРОЛОНГОВАНОГО СТРЕСУ (ЗА ДОСВІДОМ СПІВПРАЦІ ЕКСПЕРТІВ УКРАЇНИ ТА ІЗРАЇЛЮ)
Завідувачка нашої кафедри професор Олена Шевнюк завершила проходження тренінгу "ІНСТРУМЕНТИ СТІЙКОСТІ ВИКЛАДАЧІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ. САМОЗБЕРІГАННЯ ТА ЕФЕКТИВНЕ ВИКЛАДАННЯ В УМОВАХ ПРОЛОНГОВАНОГО СТРЕСУ (ЗА ДОСВІДОМ СПІВПРАЦІ ЕКСПЕРТІВ УКРАЇНИ ТА ІЗРАЇЛЮ)», що тривав протягом жовтня місяця 2025 року, з отриманням відповідного сертифікату. Тренінг передбачав онлайн навчання у відомого ізраїльського психолога, психотерапевта, тренера й освітнього консультанта Олександра Гершанова, присвячене навичкам самозбереження освітян і надання першої емоційної підтримки під час викладання в умовах кризи. Олександр Гершанов — клінічний психолог, фахівець із кризового втручання, сертифікований тренер із першої психологічної допомоги (PFA), має багаторічний досвід роботи в галузі психічного здоров’я, зокрема — в екстремальних умовах. Його діяльність охоплює навчання працівників освітньої, медичної, соціальної та військової сфер навичкам саморегуляції, емоційної підтримки та розвитку стресостійкості. Він неодноразово проводив тренінги в Ізраїлі, Україні, США та країнах Європи. Особливу увагу він приділяє питанням професійного вигорання в освітньому середовищі, роботі з травмою, а також психоедукації.
На очних заняттях з українськими тренерами було відпрацьовано техніки саморегуляції для викладачів, зокрема, правило 4П: «Пауза — Подих — Погляд — Питання», техніка “Заземлення”, мікропрактики вдячності, методика «Чотирьох стихій" та протокол «Дія». Для умов пролонгованого стресу учасники оволоділи простими вправами з тілесної присутності, дихання «коробочкою» (4-4-4-4), техніки розвантаження м’язів, що можуть стати інтегрованими елементами занять зі студентами в аудиторії.
Важливим етапом стало опрацювання протоколу першої емоційної підтримки студентів, адаптованого до освітнього середовища через атмосферу прийняття, вислуховування й валідації емоцій, орієнтації й стабілізації.
Учасники тренінгу усвідомили, що бути викладачем в умовах хронічного стресу - це про присутність для студентів як людини. Спілкування з тренерами стало способом переосмислення професійної ролі викладача. В умовах викликів, які постали перед українською освітою, такі ініціативи факультету мають надзвичайну цінність.