Про проведення триденного Міжнародного онлайн-марафону до Всеукраїнського дня дошкілля
З нагоди відзначення Всеукраїнського дня дошкілля кафедрою педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова 27-29 вересня 2022 року проведено триденний Міжнародний online-марафон «Дошкільна освіта в епоху постмодернізму: європейський досвід, інноваційні практики» із прямою трансляцією на Facebook.
Учасників марафону привітав професор Володимир Лавриненко, проректор із міжнародних зав’язків НПУ імені М. П. Драгоманова, привернув увагу наукової спільноти до проблем дошкільної освіти, які стосуються майбутнього нашого суспільства, держави. Адже створення умов для дошкільної освіти – це створення умов для розвитку всіх обдарувань дитини в майбутньому, що в свою чергу має позитивно позначитися на благополуччі держави.
Звернувся до аудиторії з урочистим привітанням професор Тарас Олефіренко, декан Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова, та побажав плідної роботи, успіхів, нових відкриттів на освітянській ниві під мирним українським небом. Тарас Олексійович наголосив на неоціненній ролі вихователя, який сприяє формуванню в дітей дошкільного віку ціннісних орієнтацій, життєво важливих компетентностей, що згодом реалізовуватимуться в початковій школі. Приємними фактами була відзначена діяльність випускової кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти, яка готує фахівців для галузі дошкільної освіти.
Професор Олена Матвієнко, заступник декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків, завідувач кафедри педагогіки і методик початкового навчання, побажала всім учасникам наукового заходу гарних доповідей, нових позитивних емоцій та плідної співпраці. Освітянська спільнота в умовах військової агресії робить надзвичайно потужну і важливу справу, а організований Міжнародний онлайн-марафон має закласти підвалини розв’язання проблем, які будуть поставлені перед вихователями, батьками дітей, суспільством.
Перший день марафону розпочався вітальним словом модератора, завідувачки кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти, професора Ганни Цвєткової.
У відеозаписі слухачі марафону мали змогу почути слова привітання академіка-секретаря Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, доктора педагогічних наук, професора, академіка НАПН України, заслуженого працівника освіти Світлану Сисоєву та директора Інституту проблем виховання НАПН України, заслуженого діяча науки і техніки України, дійсного члена Національної академії педагогічних наук України, доктора психологічних наук, професора Івана Беха.
Із Всеукраїнським днем дошкілля наукову спільноту душевно привітав завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Волинського національного університету імені Лесі Українки, доктор педагогічних наук, професор Олександр Семенов.
За тематичним напрямком «Національний та європейський досвід організації дошкільної освіти та ціннісносмислові детермінанти особистісного професійного розвитку педагога в контексті європейських освітні викликів» виступили з доповідями поважні зарубіжні та вітчизняні гості-науковці, як-то:
- Marinko Lazzarich, izvanredni profesor, Učiteljski fakultet, Katedra za metodike nastavnih predmeta humanističkih znanosti i umjetnosti University of Rijeka (UNIRI) | Sveučilište u Rijeci (Hrvatska);
- MILADA RABUŠICOVÁ, Dr. Professor, Department of Educational Sciences of Masaryk University (м. Брно, Чехія) ) з доповіддю на тему: System of Preschool Education and Current Issues in The Czech Republic;
- Kia Kimhag, викладач «Дидактики», Департаменту освітніх наук, Факультет освіти та бізнесу Університету Євлє (м. Євлє, Швеція). Тема доповіді: «Дошкільна освіта в міжнародній перспективі: значення компаративних досліджень в галузі дошкільного виховання та догляду за дітьми»;
- Наталія Гавриш, доктор педагогічних наук, професор, автор Базового компоненту дошкільної освіти (Тема доповіді: «Організація системи дошкільної освіти в штаті Флорида (США)»);
- Ольга Рейпольська, доктор педагогічних наук, завідувач лабораторією дошкільної освіти та виховання, керівник Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України. (Тема доповіді: « Дошкільна освіта України в умовах воєнного стану: виклики та перспективи»);
- Оксана Ступак, доцент кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор педагогічних наук, доцент. (Тема доповіді: «Досвід організації дошкільної освіти в європейських країнах»);
- Олена Половіна, завідувач кафедри дошкільної освіти Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент. (Тема доповіді: «Психолого-педагогічний супровід формування мистецької-творчої компетентності дітей»);
- Наталія Мельник, доктор педагогічних наук, професор кафедри іноземних мов і перекладу Факультету лінгвістики та соціальних комунікацій, Національний авіаційний університет, лектор з Дошкільної педагогіки Університету Євлє (м. Євлє, Швеція). (Тема доповіді: «Дошкільна освіта в перспективі міжнародного співробітництва та практики»);
- Олена Каплуновська, голова Громадської організації «Академія розвитку особистості» (Тема доповіді:Українські діти в системі освіти Польщі: що по-іншому?»).
Завершальною стала тематична промова професора Ганни Цвєткової, яка висвітлила тему «Збереження національно-культурної ідентичності та адаптація наукової спільноти до реалій в нових умовах перебування закордоном» зміст якої довів значимість збереження української національно-культурної ідентичності, відобразив практичний досвід університету Рієкі у Хорватії. Крім цього, доповідачка надала дієві поради як підтримувати себе під час війни.
До зустрічі приєдналися Волинський національний університет імені Лесі Українки, Донбаський державний педагогічний університет, Ізмаїльський державний гуманітарний університет, Київський університет імені Бориса Грінченка, Криворізький державний педагогічний університет, Маріупольський державний університет, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Хмельницька гуманітарна педагогічна академія, Харківська гуманітарна педагогічна академія, Рівненський державний гуманітарний університет тощо.
Отже, 27 вересня 2022 року, у кількості понад 190 учасників в умовах військового стану відбулася значна наукова подія – відкриття Міжнародного online-марафону, який об’єднав провідних вітчизняних і зарубіжних дослідників, науковців, освітян, здобувачів вищої освіти та наукових ступенів, громадських організацій, практиків для обміну досвідом та результатами досліджень в галузі дошкільної освіти; забезпечив міждисциплінарну платформу для поширення проблематики прикладних досліджень, нововведень, тенденцій і практичних проблем, що виникають в галузі дошкільної освіти на сучасному етапі.
Відеозапис трансляції (1-й день) на Facebook←
Марафон мужності й стійкості – День другий (146 учасників)
Успішним продовженням ознаменувався другий день Міжнародного online-марафону «Дошкільна освіта в епоху постмодернізму: європейський досвід, інноваційні практики» 28 вересня 2022 року, який був присвячений темі «Психолого-педагогічні практики подолання та корекції тривожних станів під час військових дій».
Тепло привіталася з усіма організатор, модератор, завідувачка кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти, доктор педагогічних наук, професор Ганна Цвєткова, яка акцентувала увагу слухачів на програмі заходу, зокрема, на проблемі психолого-педагогічної допомоги дітям, які потерпають від психологічних травм, а також на необхідності ресурсування всіх учасників освітнього процесу.
З вітальним словом до учасників марафону звернулася завідувачка кафедри дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти імені проф. Т.І. Поніманської, професор, доктор педагогічних наук Рівненського державного гуманітарного університету Ілона Дичківська, яка подякувала голові робочої групи, професору Ганні Цвєтковій та доценту Вікторії Гальченко за організацію заходу такого високого рівня та можливість стати учасником важливого міжкультурного діалогу. Ілона Миколаївна у своєму виступі підкреслила, що ми маємо зберегти свою цілісність, зберегти себе та наших дітей від психотравматичного впливу війни, тому обговорення проблем подолання та корекції тривожних станів під час військових дій, фрустраційної толерантності, стресостійкості є надзвичайно актуальним сьогодні.
Завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, член-кореспондент НАПН України, доктор психологічних наук, професор Тамара Піроженко у доповіді «Потенціал зростання дитини в умовах невизначеної освітньої ситуації» проілюструвала стратегічні зміни в українській системі в час глобальних викликів, висвітлила поняття компетентності як освітнього результату, презентувала пріоритетні види діяльності на етапі дитинства, представила ГРУ як інструмент підтримки благополуччя дитини. Більш детально з презентацією Тамари Олександрівни можна ознайомитися за посиланням: https://docs.google.com/presentation(↓)
Завідувач кафедри практичної психології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», доктор педагогічних наук, професор Елліна Панасенко у своєму виступі на тему: «Психологічний супровід особистості у депресивних станах: теоретичні концепти та модерні практики» пояснила значення поняття «депресія», фактори і причини її виникнення, симптоми та наслідки депресії. Наприкінці доповіді Елліна Анатоліївна означила методичні вказівки до супроводу клієнтів, які мають прояви депресії.
До осягнення поняття фрустраційної толерантності всі присутні вдавалися на тренінгу мужності та стійкості «Фрустраційна толерантність як основа професійної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти», який провела кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Вікторія Гальченко. Професійна психологиня познайомила слухачів із фрустрацією, яка є наслідком травматичного стресу, спричиненого війною; агресією як наслідком фрустрації; можливостям використання позитивної енергії агресії для руху та вираження себе; вміння використовувати стрес як рушійну силу в досягненні «акме». У чаті учасників активізували вправи: «Моє ім’я – моя фортеця», «Казковий калейдоскоп». А модифікована спікером техніка «Картина на скляному тлі» сприяла релаксу та спокою усіх присутніх.
У виступі «Формування мовлення у дитини дошкільного віку в умовах війни: психологічний аспект» кандидата психологічних наук, доцента кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Ірини Товкач були презентовані методи та прийоми формування українського мовлення у дітей дошкільного віку такі, як: мовленнєве спілкування дитини з дорослим; прийом спонтанного пристосування; вміння здійснювати просторовий контакт; вдало дібрані словосполучення, адресовані до дитини; стисло й правдиво відповідати саме на питання, яке ставить дитина; спостереження за поведінкою дитини, і керування засобом влучно сказаного слова, прикладів етичного змісту з творів дитячої літератури.
Підводячи підсумки другого, успішно проведеного дня Марафону, професор Ганна Цвєткова влучно підкреслила: «Ми (когорта професіоналів в галузі дошкільної освіти) – попереду! Ми ведемо педагогічну дошкільну науку вперед! Ми не зупиняємося навіть у ці важкі часи – і це наш вклад в Перемогу!»
Відеозапис трансляції (2-й день) на Facebook←
Завершальний третій день Міжнародного online-марафону «Дошкільна освіта в епоху постмодернізму: європейський досвід, інноваційні практики» відбувся у колі товариської наукової спільноти у кількості 223 учасника 29 вересня 2022 року.
За традицією вітальним словом захід відкрила модераторка, завідувачка кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти, доктор педагогічних наук, професорка Ганна Цвєткова, яка зазначила, що в межах тематичного напрямку зустрічі «Практико-орієнтована педагогічна діяльність в системі дошкільної освіти» кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти представить свої наукові доробки і відобразить співпрацю з Національною академією педагогічних наук.
Доцент кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук Софія Довбня та доцент кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук Раїса Шулигіна яскраво презентували тему: «Ігровий кейс як компонента професіоналізму педагога закладу дошкільної освіти». У своєму виступі доповідачки не тільки запропонували ігрові кейси (валізу з педагогічним інструментарієм) вже знайомих нам ігор, але й познайомили з новими іграми-стратегіями та іграми-квестами, якими педагоги-практики змогли поповнити ігрові кейси. А запитання спікерів до учасників про ігри, у які люблять гратися діти та головоломки з ігрової діяльності, викликали в чаті надзвичайну активність. Ексклюзивом доповіді стала описова уявна ситуація, озвучена Раїсою Шулигіною на фоні звукового супроводу співу пташок, яка сприяла зануренню усіх учасників марафону в уявний щасливий світ дитинства. Наприкінці виступу спікерки запросили усіх бажаючих відвідати лабораторії гри та дитячої творчості, яку створено спільними зусиллями викладачів кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та студентів Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова. Також презентували авторський навчально-методичний посібник (робочий зошит) «Основи ігрової діяльності дітей дошкільного віку».
Новий погляд на сучасного керівника закладу дошкільної освіти як особистості, який гармонійно поєднує в собі компетентності управлінця й менеджера проілюструвала на прикладі закладу дошкільної освіти із сімейними цінностями «WONDERLAND» засновниця PRESCHOOL BUSINESS CONSULTING «ВЛАСНИЙ ДИТЯЧИЙ САДОЧОК», викладач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова Галина Савлук. Погляд під новим кутом на зміст діяльності управлінця в галузі дошкільної освіти отримав багато позитивних коментарів від учасників заходу в чаті.
Цікавий матеріал на тему «Програмно-методичне забезпечення процесу формування здоров’язбережувальної компетентності дітей дошкільного віку» представила доцент кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти, кандидат педагогічних наук, Наталія Левінець, яка є співавтором оновленого Базового компоненту дошкільної освіти та прихильницею використання здоров’язбережувальних технологій у роботі з дітьми задля забезпечення можливості збереження здоров’я, формувати необхідних компетентностей та навичок здорового способу життя у повсякденні.
З проведенням Освітнього хабу як практико-орієнтованою формою підготовки студентів спеціальності «Дошкільна освіта» до професійної діяльності, ознайомила старший викладач кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти Педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова Катерина Поліщук. Досвід педагогічної роботи викладачів кафедри в умовах ситуативної невизначеності, дозволив «повернути» частину дітей у реальний, справжній світ дитинства.
Майстер-клас створення солом’яного бичка у відеозаписі продемонструвала кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник лабораторії дошкільної освіти і виховання Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України Вікторія Рогозіна.
Із майстер-класом на тему: «Рухові завдання для дітей раннього віку: планування, впровадження» кандидата педагогічних наук, старшого наукового співробітника лабораторії дошкільної освіти та виховання Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України Світлани Васильєвої можна ознайомитися за посиланням: https://drive.google.com/file/d/(↓)
Учасники триденного online-марафону в своїх виступах торкнулись багатьох актуальних питань, пов’язаних з розвитком дошкільної освіти, підготовки фахівців для цієї галузі, окреслили перспективи та шляхи вирішення багатьох проблем вітчизняної системи освіти, зокрема проблем підготовки майбутніх вихователів. Усі дні заходу були наповнені живими дискусіями й обговореннями. Слова про дошкільну освіту, якій дає крила психолого-педагогічна наука «одне крило – дошкільна педагогіка, друге – психологія дошкільна» озвучила проф. Ганна Цвєткова на завершення наукового заходу.
Подані учасниками Марафону матеріали будуть опубліковані в електронному збірнику «Дошкільна освіта в епоху постмодернізму: європейський досвід, інноваційні практики» та розміщені на сайті кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти НПУ імені М.П. Драгоманова за посиланням: https://kppdo.fpp.npu.edu.ua/naukova-robota/vykladachi
Миру, добра, натхненної праці! Все буде Україна!
Відеозапис трансляції (3-й день) на Facebook←