Музей антиіграшки
Шановні відвідувачі, запрошуємо Вас до
інтерактивного онлайн «Музею антиіграшки»!
Ви маєте можливість познайомитися з сучасними іграшками, які з тих чи інших причин, не можуть бути рекомендовані для дітей дошкільного віку. Це зумовлено загальним зовнішнім виглядом іграшки; якістю матеріалу, з якого вона виготовлена; її функціональними особливостями чи запропонованим способом взаємодії з оточуючими; невідповідністю віку та потребам дітей дошкільного віку або ж взагалі не є іграшкою, проте активно використовуються дошкільниками в ігровій діяльності. Переглядаючи фото іграшок, проаналізуйте кожну з них за допомогою відповідей на репліки: «Вгадай, хто я?», «Я можу ...», «Пограй зі мною у … ».
Деякі з цих іграшок і досі є предметом наукових дискусій педагогів та психологів. Запрошуємо і вас долучитися до цього процесу. Наші експонати не мають підписів і назв, лише номери. Ви можете запропонувати свою кожному з них у коментарях до фото на сторінці музею у мережі Фейсбук, залишити відгук про іграшку, яка Вас найбільше вразила, або просто «лайкнути» її фото. Спираючись на це ми зможемо сформувати свій щорічний рейтинг антиіграшок нашого он лайн музею.
У зв’язку з динамічністю наявного на ринку іграшкового асортименту експозиція постійно оновлюється та розширюється. Якщо Ви маєте цікавий екземпляр – надсилайте його фото та супровідну інформацію на електронну пошту Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.. Дякуємо за співпрацю.
З повагою
керівник онлайн «Музею забороненої іграшки»
ст.викладач кафедри дошкільної освіти Поліщук К.М.
Коротка довідка
Іграшка – це річ призначена для гри дітей та одночасно носій соціокультурних цінностей суспільства в якому вона створена; засіб пізнання дитиною дошкільного віку оточуючого світу та формування свого ставлення до нього.
Соціокультурні характеристики іграшки, як засобу трансляції культурних цінностей, охоплюють її соціальний, етичний та естетичний аспекти.
Соціальний аспект іграшки відображає її зв'язок з оточуючим соціальним середовищем. Іграшка сприяє утвердженню в свідомості дитини певних соціально-побутових уявлень, знайомить з сімейним та суспільним устроєм. Взаємодія з іграшками дає можливість дітям засвоїти різні моделі поведінки, що впливає на їх соціалізацію, у процесі входження в дане конкретне суспільство.
Етичний аспект тісно пов'язаний з виховною функцією іграшки, оскільки вона здатна викликати досить сильні як позитивні так і негативні емоції та спонукає до певної дії. На думку науковців, справжня іграшка повинна викликати гуманні почуття та стимулювати просоціальні дії, підтримувати формування бережливого ставлення до всього живого. Недопустимим є присутність якостей, що стимулюють асоціальні дії та почуття: насильство, жорстокість, агресію.
Естетичний або художній аспект іграшки сприяє формуванню розуміння еталонів красивого та потворного, впливає на формування естетичного смаку дитини, демонструє зв'язок з культурними традиціями народу країни-виробника (Поліщук, К. М. "Сучасна іграшка дітей дошкільного віку: соціокультурні характеристики." Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. LІХ (2012): 176-184).
Іграшки, як предмети створені дорослими для дітей, зажди відображають їх світоглядні уявлення та перш за все фіксують зміни соціокультурного контексту. В умовах сьогодення іграшка як атрибут дитинства має низку нових, традиційно не властивих їй характеристик.
Особливості українського ринку сучасних іграшок :
- одночасна перенасиченість асортименту та швидка зміна його наповнення, що зумовлює розгубленість батьків при виборі іграшок та динамічність дитячих інтересів;
- поява принципово нових різновидів товару, які не входять до психологічних і педагогічних класифікацій дитячих іграшок та мають бути предметом окремого дослідження з метою вивчення можливостей їх впливу на особистість дитини.
- зміна ставлення батьків до якості іграшок: сучасні батьки стали більш вимогливі, щодо якості та функціональності іграшок;
- частина представлених іграшок – це окремі гаджети пов’язані з додатками, які потребують синхронізації з іншими пристроями та допомоги дорослих у їх використанні;
- преважна більшість образних іграшок має анімаційний контент, який обумовлює специфіку ігор з ними: мультфільм, відеоролик, журнал про кожного з героїв де зібрана його історія, опис друзів та ворогів, здібностей та екіпіровки та ін.
- досить значна частина іграшок інтерактивні або ж радокеровані та передбачають конкретний, досить обмежений спосіб взаємодії з ними;
- як і в більшості країн в нашій державі існують протиріччя між популярністю іграшки серед споживачів та її психолого-педагогічною цінністю. Остання є предметом окремої експертизи та обов’язковою лише для вітчизняних виробників (https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2019-rik/2019-r-135/suchasna-ihrashka-aktualnist-tendentsii-perspektyvy-vplyvu-na-dytynu )
Обираючи іграшки для дітей дошкільного віку варто враховувати такі групи їх характеристик:
- технічні (якість виготовлення, міцність, безпечність для здоров’я, вказана вікова адресність, назва підприємства-виробника і його реквізити, інформація про догляд за іграшкою та можливі способи санітарно-гігієнічної обробки, попередження про небезпеку, пов'язану з експлуатацією іграшки);
- психолого-педагогічні (відповідність інтересам дитини, спонукання до активності, наявність зрозумілих для дитини орієнтирів для самостійної діяльності, спрямованість на спільну з іншим дітьми гру);
- соціокультурні (іграшка розглядається з точки зору її об’єктивних властивостей, які мають важливе значення для виховання) (Поліщук, Катерина. "Актуальні проблеми ігрової діяльності дітей дошкільного віку." Педагогіка. Гуманітарний вісник 22 (2011): 163-166.)
Справжня іграшка повинна викликати гуманні почуття та стимулювати просоціальні дії, підтримувати формування бережливого ставлення до всього живого. Недопустимим є присутність якостей, що стимулюють асоціальні дії та почуття: насильство, жорстокість, агресію.
Іграшки, як предмети створені дорослими для дітей, зажди відображають їх світоглядні уявлення та перш за все фіксують зміни соціокультурного контексту. В умовах сьогодення іграшка як атрибут дитинства має низку нових, традиційно не властивих їй характеристик.
Естетичний або художній аспект іграшки сприяє формуванню розуміння еталонів красивого та потворного, впливає на формування естетичного смаку дитини, демонструє зв'язок з культурними традиціями народу країни-виробника.
Соціальний аспект іграшки відображає її зв'язок з оточуючим соціальним середовищем.
Іграшка сприяє утвердженню в свідомості дитини певних соціально-побутових уявлень, знайомить з сімейним та суспільним устроєм. Взаємодія з іграшками дає можливість дітям засвоїти різні моделі поведінки, що впливає на їх соціалізацію, у процесі входження в суспільство.
Етичний аспект іграшки, як носія соціокультурних цінностей, тісно пов'язаний з виховною функцією іграшки, оскільки вона здатна викликати досить сильні як позитивні так і негативні емоції та спонукає до певної дії.
ЕКСПОНАТИ МУЗЕЮ ІНТИІГРАШКИ