Шановні відвідувачі, запрошуємо Вас до
інтерактивного онлайн «Музею антиіграшки»!
Ви маєте можливість познайомитися з сучасними іграшками, які з тих чи інших причин, не можуть бути рекомендовані для дітей дошкільного віку. Це зумовлено загальним зовнішнім виглядом іграшки; якістю матеріалу, з якого вона виготовлена; її функціональними особливостями чи запропонованим способом взаємодії з оточуючими; невідповідністю віку та потребам дітей дошкільного віку або ж взагалі не є іграшкою, проте активно використовуються дошкільниками в ігровій діяльності. Переглядаючи фото іграшок, проаналізуйте кожну з них за допомогою відповідей на репліки: «Вгадай, хто я?», «Я можу ...», «Пограй зі мною у … ».
Деякі з цих іграшок і досі є предметом наукових дискусій педагогів та психологів. Запрошуємо і вас долучитися до цього процесу. Наші експонати не мають підписів і назв, лише номери. Ви можете запропонувати свою кожному з них у коментарях до фото на сторінці музею у мережі Фейсбук, залишити відгук про іграшку, яка Вас найбільше вразила, або просто «лайкнути» її фото. Спираючись на це ми зможемо сформувати свій щорічний рейтинг антиіграшок нашого он лайн музею.
У зв’язку з динамічністю наявного на ринку іграшкового асортименту експозиція постійно оновлюється та розширюється. Якщо Ви маєте цікавий екземпляр – надсилайте його фото та супровідну інформацію на електронну пошту Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.. Дякуємо за співпрацю.
З повагою
керівник онлайн «Музею забороненої іграшки»
ст.викладач кафедри дошкільної освіти Поліщук К.М.
Коротка довідка
Іграшка – це річ призначена для гри дітей та одночасно носій соціокультурних цінностей суспільства в якому вона створена; засіб пізнання дитиною дошкільного віку оточуючого світу та формування свого ставлення до нього.
Соціокультурні характеристики іграшки, як засобу трансляції культурних цінностей, охоплюють її соціальний, етичний та естетичний аспекти.
Соціальний аспект іграшки відображає її зв'язок з оточуючим соціальним середовищем. Іграшка сприяє утвердженню в свідомості дитини певних соціально-побутових уявлень, знайомить з сімейним та суспільним устроєм. Взаємодія з іграшками дає можливість дітям засвоїти різні моделі поведінки, що впливає на їх соціалізацію, у процесі входження в дане конкретне суспільство.
Етичний аспект тісно пов'язаний з виховною функцією іграшки, оскільки вона здатна викликати досить сильні як позитивні так і негативні емоції та спонукає до певної дії. На думку науковців, справжня іграшка повинна викликати гуманні почуття та стимулювати просоціальні дії, підтримувати формування бережливого ставлення до всього живого. Недопустимим є присутність якостей, що стимулюють асоціальні дії та почуття: насильство, жорстокість, агресію.
Естетичний або художній аспект іграшки сприяє формуванню розуміння еталонів красивого та потворного, впливає на формування естетичного смаку дитини, демонструє зв'язок з культурними традиціями народу країни-виробника (Поліщук, К. М. "Сучасна іграшка дітей дошкільного віку: соціокультурні характеристики." Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. LІХ (2012): 176-184).
Іграшки, як предмети створені дорослими для дітей, зажди відображають їх світоглядні уявлення та перш за все фіксують зміни соціокультурного контексту. В умовах сьогодення іграшка як атрибут дитинства має низку нових, традиційно не властивих їй характеристик.