Кафедра початкової освіти та інноваційної педагогіки
Кафедру створено на виконання постанов Уряду від 18 серпня 1956 року «Про заходи підвищення якості підготовки вчителів для загальноосвітніх шкіл», в якій йшлося про потребу у вчителях початкових класі із вищою освітою. Якщо учительські інститут та педагогічні училища готували добрих майстрів практичної педагогічної справи, то на педагогічний вуз було покладено розв’язання інших, більш широких професійних завдань.
1954-1964 рр. називають в історії періодом десталінізації. Це час, що образно іменували «відлигою», характеризувався новою духовною атмосферою, потужним прагненням самовдосконалення, саморозкриття. На кафедрі тоді працювали люди, за підручниками яких вчилися діти всієї України і наукові дослідження яких створили базу теорії педагогіки початкового навчання. Це й професор Н І. Пшеничний, відомий в Україні та за її межами вчений, і доценти М. М. Миронов, автор підручника «Читанка» для початкових класів, Г. П. Лещенко, Р. Г. Краєвський, М. Я. Плющ, О. Д, Кардаш, М. Ф. Брегеда, М. В. Сокирко та ін.
Спалах інтересу вчительства до таємниць практичної роботи, до психології дитини, до методичних механізмів навчання був підтриманий і не згасав завдяки тому, що провідною кафедрою в галузі початкової освіти протягом всього її існування керували професіонали високого класу, які поєднували в собі справжній академізм, високу наукову культуру, масштабний погляд на освіту з особистою нестандартністю, вболіванням за кожного освітянина, за долю початкової освіти в Україні.
Першим завідуючим кафедрою був великий гуманіст, відомий історик педагогіки, професор С. А. Литвинов. Високоосвічений, з м’якою, делікатною вдачею, він був класичним інтелігентом, який впливав на колектив кафедри та студентів своєю непересічною особистістю, глибоким знанням розвитку початкової освіти, умінням бачити її перспективи.
На зміну йому прийшов вдумливий, врівноважений управлінець, знавець практичної педагогіки, доцент Г. З. Івашина. За його керівництва на кафедрі почали працювати «живі» вчителі, які мали чим поділитися з майбутніми колегами. Тому професор О.В.Киричук, прийнявши кафедру, продовжив курс на щільний зв’язок із школою і водночас високо підніс значення широких соціально-педагогічних досліджень у галузі початкової освіти.
З 1972 р. до середини 80-х років на відповідних факультетах педвузів, у яких здійснювалася підготовка вчителів початкових класів, відкривалися додаткові спеціальності та спеціалізації: образотворче мистецтво, музика, практична психологія тощо. Кафедра плідно працювала над створенням нових програм та курсів, інтенсивно проводила наукові дослідження, було відкрито аспірантуру.
У 80-ті роки кафедра брала участь у європейському дослідженні за замовленням ЮНЕСКО «проблеми стереотипів статі в освіті України», методику якого, запропоновану проф. О. В. Киричуком та доц. В. І. Шпак, було розповсюджено серед 102 країн світу.
У 1985 р. кафедру очолив В. І. Бондар, академік НАПН України. Кафедра стала базовою для створення нових кафедр – мовознавства і методики мови, а також теорії та методики виховної роботи. Продовживши курс на педагогізацію всього навчально-виховного процесу на факультеті, В. І. Бондар, керування кафедрою якого прийшлося на найскладніший період відродження незалежності України та національної педагогічної освіти, зробив вагомий внесок у модернізацію підготовки спеціалістів для початкової освіти.
Академік НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Бондар Володимир Іванович – керівник відомої в Україні наукової школи з проблем дидактики середньої та вищої освіти. Під керівництвом В. І. Бондаря розроблено Державні стандарти вищої освіти з напрямів підготовки «Дошкільне виховання» та «Початкова освіта». Тривалий час В. І. Бондар керував Науково-методичною комісією з педагогічної освіти Науково-методичної ради МОН України та експертною радою з Освіти Державної акредитаційної комісії України. В. І. Бондар був членом Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні та членом редколегії низки фахових видань, головним редактором одного з них – «Теорія і практика навчання і виховання».
За особливі заслуги з відродження духовності в Україні, вагомий особистий внесок у розвиток вітчизняної науки, плідну наукову та педагогічну діяльність В. І. Бондар – відмінник освіти України (2001), заслужений працівник освіти України (2000), лауреат премії імені В. І. Вернадського (2001) відзначений державними нагородами: орденом «За заслуги» ІІІ ступеня, орденами Святого Рівноапостольного князя Володимира Великого трьох ступенів; нагороджений Почесними грамотами Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України (2011; 2014 р.р.); медалями МОН України, Президії НАПН України: «А. С. Макаренко» (1987), «К. Д. Ушинський» (2006), «Василь Сухомлинський» (2006), «Григорій Сковорода» (2011), «Володимир Мономах» (2016).
В. І. Бондар – автор більше як 300 наукових праць, в тому числі монографії, підручники, посібники. Серед монографій «Управленческая деятельность директора школы», «Теорія і технологія управління процесом навчання в школі» , «Управління підготовкою успішного вчителя: теорія і практика», «Глибинне пізнання самодепривації психіки майбутнього психолога», «Проблеми становлення і розвитку методології наукового пізнання в педагогіці», «Дидактика» та інші.
Ним створено наукову школу нової дидактичної спрямованості. Наукова школа академіка В. І. Бондаря з її провідною концептуальною ідеєю інваріантності структури педагогічних явищ різного рівня узагальнення, що дала можливість створити модель загальних методів навчання та дидактичну матрицю уроку, виникла і зміцніла на кафедрі педагогіки та методики початкового навчання. Продовживши традиції наукових педагогічних пошуків, наукова школа В. І. Бондаря, яку пройшли 60 кандидатів та докторів наук, збагатила вітчизняну педагогіку як науковими відкриттями, так і потужними кадрами вчених, що плідно працюють зараз у вузах та науково-дослідних установах країни.
З 1994 році кафедрою керувала професор І. М. Шапошнікова. За час її керування було багато зроблено для зміцнення кадрового складу, для залучення до роботи талановитої молоді з числа випускників факультету, організовано та проведено науково-практичні семінари та міжвузівські конференції з проблем початкової освіти, було відкрито додаткові спеціальності та спеціалізації (інформатика, образотворче мистецтво, іноземна мова, практична психологія), що збігається з поступовим переходом на ступеневу підготовку майбутніх учителів. У цьому зв’язку кафедра активно розробляла стандарти підготовки бакалаврів, спеціалістів та магістрів.
З 1997 р. на кафедрі була започаткована екстернатура, а з 2000 р. – магістратура. У цьому сенсі важливим є тісний зв’язок кафедри з педагогічними коледжами, що готують бакалаврів педагогіки початкового навчання. Кафедра стає базовою і провідною з проходження стажування викладачів педвузів та педагогічних коледжів України. Співробітники кафедри є постійними членами науково-методичних комісій Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, а також членами Фахової ради з ліцензування та акредитації педагогічних навчальних закладів країни.
З 2020 р. кафедрою керує професор О. В. Матвієнко, яка вважає, що стратегічна мета кафедри у ХХІ столітті полягає в удосконалені та закріплені провідних позицій, спрямованих на підготовку висококваліфікованих фахівців. А пріоритетними (стратегічними цілями) розвитку кафедри є: розробка і запровадження сучасних форм і методів роботи, формування сучасного змісту навчання, запровадження інноваційних освітніх технологій, забезпечення підготовки, перепідготовки висококваліфікованих фахівців максимально адаптованих до вирішення завдань практичної діяльності; розвиток матеріально-технічної бази з метою забезпечення подальшого поліпшення умов проведення навчального процесу, для працівників і слухачів; подальший розвиток інноваційних підходів, форм, методів і засобів навчання.
Кафедра постійно працює над найбільш актуальними проблемами педагогіки та методики початкової освіти. На сьогодні такою проблемою є професійна переорієнтація вчителя початкової школи в умовах введення нового Державного стандарту початкової освіти в Україні.
Для забезпечення високого професійного рівня і з метою урізноманітнення навчально-виховного процесу сьогодні викладачі кафедри плідно співпрацюють з НАПН України, Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді, Інститутом психології ім. Г. С. Костюка, з Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти», Європейським університетом, Південноукраїнським національним педагогічним університетом К. Д. Ушинського, Переяслав-Хмельницьким державним педагогічним університетом імені Сковороди, Вінницьким державним педагогічним університетом імені Михайла Коцюбинського, Глухівським державним педагогічним університетом імені Олександра Довженка, Кам’янець-Подільським національним університетом імені Івана Огієнка, Київським національним університетом імені Тараса Шевченка, Ніжинським державним університетом імені М. Гоголя, Житомирським державним університетом ім. І. Франка, Державною науково-педагогічною бібліотекою імені В. О. Сухомлинського та ін.
Основними формами співпраці є: проведення наукових конференцій, семінарів, круглих столів; створення і організація роботи спільних наукових періодичних видань; підготовка та організаційне забезпечення навчальних та виробничих практик студентів, стажування викладачів; розробка спільних освітніх програм підготовки фахівців, інша співпраця у процесі атестації наукових та науково-педагогічних кадрів; участь у навчальному процесі через читання курсів лекцій, керівництво бакалаврськими та магістерськими роботами, участь у роботі ЕК; сприяння налагодженню контактів сторін із зарубіжними науковими та освітніми закладами.
Викладачі кафедри приймають участь у міжнародних («Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Україні, Норвегії та Палестині», «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Україні, Норвегії та Палестині», «Розвиток громадянських компетентостей в Україні – DOCCU»,«Фінська підтримка реформи української школи») та всеукраїнських («Нова українська школа», Створення когнітивного онтологічного середовища "Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю"; "Психолого-педагогічні основи формування національно-культурної ідентичності дітей та студентської молоді України в умовах політичних, соціально-економічних, інформаційних викликів ХХІ століття" (наказ МОН України від 10.04.2020 р.) проектах.
Викладачі кафедри керують науковою студентською роботою в проблемних групах та наукових гуртках. Кращі студенти виступають на наукових конференціях, беруть участь у конкурсах та олімпіадах. Наукові та творчі роботи студентів публікуються в методичних посібниках:
З 2012 р. на кафедрі започатковано щорічну всеукраїнську студентську інтернет-конференцію «Науковий простір студента: пошуки і знахідки».
Практична складова навчально-виховного процесу є визначальною частиною освітньо-професійної програми підготовки висококваліфікованих фахівців. Ступінь готовності студентів до майбутньої професійної діяльності визначається рівнем сформованості професійних здібностей студентів на основі закріплення та розширення теоретичних і методичних знань зі спеціальності та вироблення умінь і навичок свідомо застосовувати їх у самостійній викладацькій та практичній діяльності.
Максимально наближають студента до його майбутньої професійної діяльності виробничі практики. Зміст і характер діяльності студентів під час цих практик відрізняється більшою різноманітністю і самостійністю.
Базами фахових практик для студентів спеціальності «Початкова освіта» є: Ліцей №38 ім. В. М. Молчанова; Український колеж ім. В. О. Сухомлинського № 272; Спеціалізована школа № 41 ім. З. К. Слюсаренка; Спеціалізована школа № 61; Спеціалізована школа № 106 І-ІІІ ступенів навчання; Спеціалізована школа № 101; Гімназія імені Лесі Українки № 117; Спеціалізована школа № 65; СЗШ № 258; Гімназія №107 «Введенська» тощо.
Керівники від баз практики засвідчують високий теоретичний рівень та інтегрований характер знань, умінь і навичок студентів-практикантів, а також високий рівень відповідальності до дорученої роботи, сумлінність, допитливість і велику зацікавленість до майбутньої професії.
Професійний потенціал кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки спрямований на підготовку майбутніх вчителів нової формації, які характеризуються гармонійно розвиненими інтелектуальною і почуттєвою сферами, які почувають себе патріотами своєї країни і громадянами Світу, ґрунтовно знають досягнення національної культури і володіють надбанням світової культурної скарбниці. Тільки за таких умов особистість може змінювати власне і суспільне буття на краще. Кафедра постійно працює над найбільш актуальними проблемами педагогіки та методики початкової освіти.