Продовження серії тренінгів у межах програми "Постконфліктна освіта з тілесно-орієнтованої терапії для подолання психологічної травми": нові теми — емоції та стабілізація
На кафедрі початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова триває серія тренінгів у межах міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme». Програма реалізується у партнерстві з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) і має на меті надати педагогам дієві інструменти для підтримки дітей, які зазнали психологічної травми. Заняття проводять професорка, докторка педагогічних наук Олена Матвієнко та старша викладачка, кандидатка педагогічних наук Дар’я Губарєва.
Нещодавно відбулися третє і четверте тренінгові заняття, які були присвячені глибокому проживанню емоцій та формуванню навичок тілесної стабілізації.
🔶 Заняття 3. Емоційний досвід: проживання і трансформація
П’ятигодинне заняття мало на меті допомогти учасникам актуалізувати пригнічені емоції, пов’язані з пережитою травмою, та оволодіти способами їх безпечного вираження і трансформації.
Програма включала знайомство з емоційною шкалою та її використанням для розпізнавання спектру почуттів. У практичній частині учасники виконували арт-терапевтичні вправи:
- «Обличчя моїх емоцій» (малювання на повітряних кульках),
- «Світ мого болю» — створення колажу у групі,
- вправа «Моя історія в нитці», яка допомогла символічно переповісти власний досвід,
- візуалізація «Безпечне місце», спрямована на зниження тривоги та відновлення внутрішнього балансу.
Учасники отримали цінний досвід безпечного проживання емоцій, а також змогли відчути зменшення емоційного і тілесного напруження.
🔷 Заняття 4. Ресурси: тілесна стабілізація, заземлення і безпека
Четверте заняття було сфокусоване на техніках стабілізації, заземлення та розвитку тілесної усвідомленості. Учасники опанували низку вправ, спрямованих на відновлення відчуття опори й контролю:
- «Вправа з ногами» (налагодження контакту з поверхнею),
- «Подих черевом» як спосіб заспокоєння нервової системи,
- «Вага і рівновага» — партнерська вправа, що сприяє відчуттю фізичної присутності,
- рухово-ігрові вправи з м’ячем як ресурс активізації і взаємодії,
- створення «Сейфу стабільності» — метафоричної конструкції внутрішніх ресурсів.
Результатом заняття стало формування первинних навичок тілесної саморегуляції в умовах психоемоційного напруження, що особливо важливо для ефективної взаємодії з дітьми, які пережили травматичні події.
Серія тренінгів продовжиться й надалі, поступово розширюючи арсенал тілесно-орієнтованих технік, які допоможуть педагогам створювати середовище підтримки та безпеки для дітей у післявоєнному контексті.
CONTINUATION OF THE SERIES OF TRAININGS WITHIN THE PROGRAM "POST-CONFLICT EDUCATION IN BODY-ORIENTED THERAPY FOR OVERCOMING PSYCHOLOGICAL TRAUMA": NEW TOPICS-EMOTIONS AND STABILIZATION
The Department of Primary Education and Innovative Pedagogy at the Faculty of Education of the Drahomanov Ukrainian State University is holding a series of trainings as part of the international project EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Program. The program is being implemented in partnership with Vytautas Magnus University (Lithuania) and aims to provide teachers with effective tools to support children who have experienced psychological trauma. The classes are taught by Olena Matvienko, Professor, Doctor of Pedagogical Sciences, and Daria Gubareva, Senior Lecturer, Candidate of Pedagogical Sciences.
Recently, the third and fourth training sessions were held, which were devoted to deeply experiencing emotions and developing bodily stabilization skills.
🔶 Class 3. Emotional Experience: Living and Transforming
The five-hour session was aimed at helping participants actualize repressed emotions related to the trauma they experienced and learn ways to express and transform them safely.
The program included an introduction to the emotional scale and how to use it to recognize the range of feelings. In the practical part, participants performed art therapy exercises:
- “Faces of my emotions” (drawing on balloons),
- “The World of My Pain” - creating a collage in a group,
- “My story in a thread” exercise, which helped to symbolically tell your own experience,
- visualization “Safe Place” aimed at reducing anxiety and restoring inner balance.
Participants gained valuable experience in safe emotional living, and were able to feel a decrease in emotional and bodily tension.
🔷 Session 4. Resources: body stabilization, grounding and safety
The fourth session focused on stabilization, grounding and body awareness techniques. Participants mastered a series of exercises aimed at restoring a sense of support and control:
- “Leg Exercise” (establishing contact with the surface),
- Abdominal Breathing as a way to calm the nervous system,
- Weight and Balance - a partner exercise that promotes a sense of physical presence,
- movement and game exercises with a ball as a resource for activation and interaction,
- creating a “Stability Safe” - a metaphorical construction of internal resources.
The training resulted in the formation of primary skills of bodily self-regulation under conditions of psycho-emotional stress, which is especially important for effective interaction with children who have experienced traumatic events.
The series of trainings will continue, gradually expanding the arsenal of body-oriented techniques that will help teachers create an environment of support and safety for children in the post-war context.