«У часи тривоги й невизначеності діти найбільше потребують стабільності та турботи. Завдання педагога – не тільки навчати, а й допомагати дитині відчувати безпеку, прийняття і підтримку», – наголошує Олена Матвієнко, докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, у колонці для Вчися.Медіа про практичні способи допомоги учням початкової школи.
🔹 Емоційний термометр – простий спосіб зрозуміти настрій дітей на початку уроку та підлаштувати навчання під їхній емоційний стан.
🔹 Безпечне місце в класі – куточок, де дитина може перепочити й відновити внутрішню рівновагу.
🔹 Техніка «5-4-3-2-1» – вправа, що допомагає знизити рівень тривожності й повернути увагу до реальності.
🔹 Щоденник маленьких перемог – спосіб навчати дітей помічати й цінувати власні досягнення навіть у дрібницях.
🔹 Коло підтримки – ритуал добрих слів і взаємної вдячності, що формує атмосферу довіри.
🔹 Мініуроки доброти – регулярні розмови про цінності, які допомагають дітям розвивати емпатію та відчуття спільноти.
🕊 Впровадження таких практик робить школу простором сили й відновлення. Адже під час війни найважливішим стає не лише здобуття знань, а й формування психологічної стійкості, вміння підтримувати одне одного та відчувати єдність.
📖 Повний текст – vchysia.media (https://vchysia.media/column/top-6-metodiv-pidtrymky-molodshykh-shkoliarivok-pid-chas-viiny)
«Перший день вересня у воєнних умовах – це не лише старт навчального року, а момент, коли школа стає точкою опори, простором довіри та турботи. Завдання педагога сьогодні – помітити за поведінкою дитини її біль і відповісти на нього підтримкою, а не осудом», – наголошує Олена Матвієнко, професорка УДУ імені Михайла Драгоманова, у колонці на Освіта.UA про нові смисли 1 вересня та ролі школи під час війни.
🔹 Школа в умовах війни трансформується – вона має стати безпечним середовищем для дітей і водночас місцем підтримки для педагогів, які також переживають стрес.
🔹 Впровадження травмоінформованого підходу допомагає створити атмосферу довіри: замість покарання – діалог, замість байдужості – чутливість до емоцій учня.
Мета – щоб перший дзвоник був символом не лише знань, а й відновлення, стійкості та єдності.
🕊 Повний текст – https://osvita.ua/blogs/95351/
24 липня 2025 року завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, докторка педагогічних наук, професорка Олена Матвієнко взяла участь у Міжнародній науковій конференції “New Horizons in Research and Development”, яка відбулася в місті Роттердам (Нідерланди).
У межах заходу науковиця представила доповідь на тему:
«Травмоінформована освіта в глобальному контексті: міждисциплінарні підходи до формування стійкості в учнів початкової школи».
У своєму виступі професорка Олена Матвієнко акцентувала увагу на важливості інтеграції травмоінформованих підходів у сучасний освітній процес, зокрема в умовах зростання психоемоційних навантажень на учнів. Доповідь висвітлювала ключові аспекти міждисциплінарної взаємодії фахівців освіти, психології та соціальної роботи з метою створення безпечного, підтримувального середовища для дітей молодшого шкільного віку.
Участь у конференції відбулася в рамках реалізації міжнародного освітнього проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», спрямованого на підтримку освітян у країнах, що переживають наслідки збройних конфліктів, та впровадження інноваційних травмоінформованих підходів у сфері педагогіки.
Залучення до міжнародної наукової спільноти стало черговим кроком до інтеграції українського педагогічного досвіду у світовий контекст, а також підтвердженням активної участі УДУ імені Михайла Драгоманова в процесах міжнародного освітнього співробітництва.
PARTICIPATION OF A REPRESENTATIVE OF THE FACULTY OF EDUCATION OF DRAHOMANOV UKRAINIAN STATE UNIVERSITY IN AN INTERNATIONAL CONFERENCE IN THE NETHERLANDS
On July 24, 2025, Professor Olena Matviienko, Doctor of Pedagogical Sciences and Head of the Department of Primary Education and Innovative Pedagogy at the Faculty of Education of Drahomanov Ukrainian State University, took part in the International Scientific Conference “New Horizons in Research and Development”, held in Rotterdam, the Netherlands.
As part of the event, the researcher presented a paper entitled:
“Trauma-Informed Education in the Global Context: Interdisciplinary Approaches to Building Resilience in Primary School Students.”
In her presentation, Professor Olena Matviienko emphasized the importance of integrating trauma-informed practices into modern educational processes, particularly in response to the growing psycho-emotional challenges faced by students. Her speech highlighted key aspects of interdisciplinary collaboration among professionals in education, psychology, and social work aimed at creating a safe and supportive environment for young learners.
Participation in the conference took place within the framework of the international educational initiative “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme”, aimed at supporting educators in countries affected by armed conflicts and promoting the implementation of innovative trauma-informed approaches in pedagogy.
Engagement in the international scientific community marks another step toward integrating Ukrainian pedagogical experience into the global context and reaffirms the active role of Drahomanov Ukrainian State University in international educational cooperation.
Війна докорінно змінює роль школи в житті дитини. З освітнього простору вона дедалі більше перетворюється на простір стабільності, підтримки та психологічного відновлення. А вчитель – на точку опори, що може побачити за поведінковими труднощами дитячий біль і тривогу.
У новому блозі для Освіта.UA докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки УДУ імені Михайла Драгоманова Олена Матвієнко розповідає про:
Read more: 🎓 Освіта під обстрілами: як школа стає простором безпеки та турботи
25 липня 2025 року викладачі Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова – декан факультету, кандидат педагогічних наук, професор Тарас Олефіренко та завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, докторка педагогічних наук, професорка Олена Матвієнко – взяли участь у VI Міжнародній науково-теоретичній конференції «Сучасне бачення впровадження інновацій у наукові дослідження», яка відбулася в місті Марсель (Франція).
У межах конференції науковці представили результати спільного дослідження на тему: «Відновлення через освіту: педагогіка підтримки в умовах постконфліктних трансформацій». Доповідь була присвячена пошуку ефективних педагогічних підходів до відновлення освітнього середовища в умовах постконфліктних змін. У центрі уваги – роль освіти як простору емоційної, соціальної й професійної підтримки для дітей, педагогів і громад у період подолання наслідків травматичних подій.
Учасники конференції високо оцінили наукові напрацювання дослідників з України, зокрема ідеї щодо інтеграції педагогіки підтримки у програми підготовки вчителів, формування психологічної стійкості та розвитку емоційної компетентності педагогів.
Участь у конференції відбулася в рамках реалізації міжнародної ініціативи «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», яка спрямована на підтримку освітян у країнах, що переживають наслідки збройних конфліктів. Проєкт покликаний сприяти впровадженню інноваційних педагогічних підходів, орієнтованих на створення безпечного, підтримувального та стійкого освітнього середовища.
Залучення до міжнародного наукового діалогу сприяє поширенню українського педагогічного досвіду, посиленню академічного партнерства та утвердженню УДУ імені Михайла Драгоманова як важливого учасника європейського освітньо-наукового простору.
PARTICIPATION OF REPRESENTATIVES OF THE FACULTY OF PEDAGOGY OF THE DRAGOMANOV UKRAINIAN STATE UNIVERSITY IN AN INTERNATIONAL CONFERENCE IN FRANCE
On July 25, 2025, teachers from the Faculty of Education at Dragomanov Ukrainian State University — the dean of the faculty, candidate of pedagogical sciences, professor Taras Olefirenko, and the head of the Department of Primary Education and Innovative Pedagogy, doctor of pedagogical sciences, professor Olena Matvіienko – took part in the VI International Scientific and Theoretical Conference Modern Vision of Innovation Implementation in Scientific Research, which was held in Marseille (France).
During the conference, the scientists presented the results of a joint study on the topic: “Recovery through education: pedagogy of support in the context of post-conflict transformations”. The report was devoted to the search for effective pedagogical approaches to restoring the educational environment in the context of post-conflict changes. The focus was on the role of education as a space for emotional, social, and professional support for children, educators, and communities in overcoming the effects of traumatic events.
Conference participants highly appreciated the scientific achievements of researchers from Ukraine, in particular the ideas on integrating supportive pedagogy into teacher training programs, building psychological resilience, and developing the emotional competence of educators.
Participation in the conference took place as part of the international initiative “EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme”, which aims to support educators in countries experiencing the aftermath of armed conflict. The project is designed to promote the implementation of innovative pedagogical approaches focused on creating a safe, supportive, and sustainable educational environment.
Engagement in international scientific dialogue contributes to the dissemination of Ukrainian pedagogical experience, the strengthening of academic partnerships, and the establishment of the Dragomanov Ukrainian State University as an important participant in the European educational and scientific space.