13 червня 2025 року викладачі Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова – декан факультету, кандидат педагогічних наук, професор Тарас Олефіренко та завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, докторка педагогічних наук, професорка Олена Матвієнко – взяли участь у IV Міжнародній науково-теоретичній конференції «Сучасні наукові цілі, підходи та виклики», що проходила в місті Дрезден, Німеччина.
У рамках наукової програми конференції дослідники представили результати спільної наукової роботи на тему: «Професійна підготовка педагогів до роботи в умовах посттравматичного освітнього простору: компетентнісний підхід». У центрі уваги доповіді – проблематика підготовки педагогів до професійної діяльності в умовах посттравматичних викликів, зокрема в освітніх середовищах, що зазнали впливу воєнних дій, соціальної нестабільності та масових психоемоційних потрясінь. Учасники конференції мали змогу ознайомитися з авторським баченням інтеграції травма-інформованого підходу у вищу педагогічну освіту.
Участь у конференції стала можливою завдяки реалізації міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», орієнтованого на підтримку інноваційних педагогічних практик у контексті постконфліктної відбудови системи освіти.
Такі наукові ініціативи сприяють розвитку міжкультурного наукового діалогу, поширенню українського педагогічного досвіду та утвердженню університету як активного учасника європейського освітньо-наукового простору.
На кафедрі початкової освіти та інноваційної педагогіки Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова відбулася серія тренінгів у межах міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme». Ініціатива реалізувалася у співпраці з Університетом Вітаутаса Великого (Литва).
Захід об’єднав фахівців і майбутніх педагогів, психологів, соціальних працівників, які працюють у кризовому середовищі.
Детальніше: Постконфліктна освіта: нові підходи до психологічної підтримки через тілесну терапію
6 червня 2025 року докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, заступниця декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків Педагогічного факультету Олена Матвієнко та доктор філософії в галузі 01 Освіта/Педагогіка, викладач кафедри педагогіки Микита Попов взяли участь у VI International Scientific and Theoretical Conference "Scientific method: reality and future trends of researching", що відбулася в Монреалі (Канада).
Під час конференції українські науковці представили тему: "Оцінювання ефективності педагогічного впливу в умовах освітньої травматизації: методологія, інструменти, ризики". У межах цієї теми було розкрито ключові аспекти педагогічного впливу на учасників освітнього процесу в умовах посттравматичного досвіду, окреслено ризики та методи оцінювання ефективності таких впливів.
Участь у конференції відбулася в межах реалізації міжнародного проєкту "EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme", який спрямований на дослідження та впровадження сучасних моделей педагогіки, чутливої до травматичного досвіду, у систему професійної підготовки фахівців освіти.
Також учасники ознайомилися з останніми світовими тенденціями у сфері методології наукових досліджень та обмінялися досвідом із колегами з різних країн. Участь у заході сприяла налагодженню нових академічних контактів та розширенню міжнародної співпраці у сфері педагогіки.
Такі заходи підкреслюють важливу роль УДУ імені Михайла Драгоманова в розвитку європейського та світового освітнього простору.
30 травня 2025 року декан педагогічного факультету, кандидат педагогічних наук, професор Тарас Олефіренко та завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки, заступниця декана з наукової роботи та міжнародних зв’язків, докторка педагогічних наук, професорка Олена Матвієнко взяли участь у VIII Міжнародній науково-теоретичній конференції «Modernization of today’s science: experience and trends», що відбулася у місті Глазго (Шотландія, Велика Британія).
У межах роботи конференції науковці представили спільне дослідження на тему: «Інтердисциплінарні підходи до формування психологічної стійкості учасників освітнього процесу в постконфліктний період», у якому акцентували увагу на інтеграції психолого-педагогічних практик, що забезпечують стійкість і розвиток освітнього середовища в умовах соціальних викликів.
Участь у конференції відбулася в межах реалізації міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», який спрямований на дослідження та впровадження сучасних моделей педагогіки, чутливої до травматичного досвіду, у систему професійної підготовки фахівців освіти.
Залучення науковців університету до таких міжнародних ініціатив сприяє розвитку академічної мобільності, наукової співпраці та утвердженню позицій УДУ імені Михайла Драгоманова як авторитетного центру педагогічної думки в європейському освітньому просторі.
У контексті триваючих змін в українському суспільстві та освіті, Український державний університет імені Михайла Драгоманова у партнерстві з Університетом Вітаутаса Магнуса (Литва) продовжує реалізацію важливого міжнародного проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme», що впроваджується за підтримки Європейського Союзу.
Одним із результатів проєктної діяльності стало створення і запровадження курсу «Проєктування та реалізація безпечного освітнього середовища у початковій школі», який покликаний відповісти на актуальні потреби сучасної української школи. Особлива увага у курсі приділяється роботі з дітьми, які пережили травматичні події, та створенню умов для їх повноцінного навчання і розвитку.
Наукове керівництво курсом здійснює докторка педагогічних наук, професорка, завідувачка кафедри початкової освіти та інноваційної педагогіки УДУ імені Михайла Драгоманова – Олена Валеріївна Матвієнко. Завдяки її глибоким знанням, досвіду та практичному підходу, курс гармонійно поєднує наукові засади та сучасні педагогічні практики.
Ключові напрями курсу:
🔹 Побудова безпечного простору для дитини – розробка педагогічних стратегій, що створюють атмосферу довіри, захищеності й емоційної підтримки в класі.
🔹 Педагогіка, чутлива до травматичного досвіду – інтеграція методів, які сприяють подоланню психологічних наслідків стресу та війни у дітей молодшого шкільного віку.
🔹 Компетентнісний розвиток вчителя – підготовка вчителів до роботи в умовах післякризового суспільства з акцентом на емпатію, підтримку і педагогічну майстерність.
Запровадження цього курсу – не просто інноваційна ініціатива, а необхідна відповідь на нові виклики української початкової освіти. Він сприяє не лише професійному зростанню педагогів, а й формуванню середовища, в якому кожна дитина може навчатися у безпеці та з упевненістю дивитися у майбутнє.
Реалізація проєкту «EU4YOUTH – Post-conflict Education and Trauma-Informed Pedagogy Programme» свідчить про єдність європейської спільноти у прагненні підтримати українську освіту, а також про прагнення наукової спільноти університету зробити свій внесок у відновлення України через якісну педагогічну підготовку.